Följ oss här

Nyheter

Ny julanalys: 20 miljoner önskelistor avslöjar vad svenskarna egentligen vill ha under granen

Publicerad

d.

Ønskeskyen/ritzau

Svenskarna önskar sig färre saker – men högre kvalitet

shutterstock.com

Enligt Ritzau visar analysen av 20 miljoner önskelistor att svenskarna går mot färre, men bättre julklappar. Trenden pekar på ett mer medvetet och hållbart konsumtionsmönster.

Upplevelser är årets stora trendvinnare

Denis_Komarov / Shutterstock.com

Ritzau lyfter fram att upplevelsebaserade gåvor ökar kraftigt i popularitet. Biobesök, restauranger och weekendresor ligger högt – särskilt bland unga vuxna.

Elektronik fortsätter att dominera bland populära julklappar

Kardasov Films/shutterstock.com

Enligt Ritzau är hörlurar, surfplattor och smarta klockor bland de mest efterfrågade gåvorna. Teknik fortsätter att vara en stark kategori trots mer selektiv konsumtion.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Barnens önskelistor domineras av leksaker och gaming

Halfpoint/shutterstock.com

Ritzau beskriver att klassiska leksaker, figurer och spelkonsoler fortsatt är favoriter bland barn. Gaming fortsätter som en av de starkaste trenderna.

Mode och accessoarer ökar bland unga kvinnor

shutterstock.com

Enligt Ritzau ligger kläder, smycken och skönhetsprodukter åter i topp hos unga kvinnor. Efter några år med minskat köpande ökar intresset igen.

Hållbara gåvor får större utrymme än tidigare

Shutterstock.com

Ritzau visar att efterfrågan på återbruk, ekologiska produkter och hållbara val växer. Fler familjer försöker aktivt minska onödigt konsumtion.

Intresset för lokala varumärken ökar

rarrarorro/shutterstock.com

Enligt Ritzau vill fler ha svenskt design och produkter från lokala företag. Närhet och kvalitet får större betydelse i presentvalen.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Julklappsbudgetarna sjunker – men önskningarna blir mer personliga

shutterstock.com

Ritzau konstaterar att även om svenskarna spenderar mindre i år, blir önskningarna mer genomtänkta och personliga. Fokus ligger mindre på pris – och mer på värde.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annons