Nyheter
Inte stoppad – bara omplanerad: sanningen om iPhone Air 2
Förvirringen kring iPhone Air 2 har varit total – först ryktades en paus, sedan bara en försening. Nu ger Bloomberg-journalisten Mark Gurman en tydligare bild: Apple har inte stoppat projektet, men planen har hela tiden sett annorlunda ut än många trott.

aileenchik / Shutterstock
Apple tonar ner dramatiken
Enligt Gurman var iPhone Air 2 aldrig planerad för lansering under 2026 – i alla fall inte under de senaste månaderna. Därmed faller teorin om att Apple skulle ha “försenat” modellen på grund av svaga försäljningssiffror för första generationen.
Fokus på ny superchip – inte fler kameror
Medan vissa rapporter talade om en uppgradering med en andra kamera, säger Gurman att huvudnyheten snarare blir det nya A20-chippet byggt på TSMC:s 2-nanometersteknik. Det ska ge rejält bättre batteritid och prestanda, snarare än några större designändringar.
Att lägga till en extra kamera för vidvinkelbilder vore dessutom opraktiskt, menar Gurman: kameraytan är redan trång, och förändringen skulle kräva en total omdesign för en modell som ändå säljer i små volymer.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Lansering skjuts fram till 2027
Bloomberg-rapporten pekar på att Apple planerar att släppa sina flaggskepp – iPhone 18 Pro, Pro Max och en ny vikbar iPhone – hösten 2026. Först våren därpå väntas iPhone 18, 18e och en möjlig uppföljare till iPhone Air.
Det bekräftar också Apples nya strategi: iPhone Air ska inte följa den årliga lanseringstakten, utan dyka upp när tekniken motiverar det.
iPhone Air som testbädd för framtiden
Enligt Gurman fyller Air-serien en viktig roll som experimentplattform för Apples framtida vikbara modeller. iPhone Air används som test för material, komponenter och batterilösningar som ska ligga till grund för iPhone Fold – företagets mest avancerade satsning hittills.
iPhone Air 2 är alltså inte skrotad – bara omplanerad. Med ny chipteknik och en roll som testbädd för framtidens iPhones är modellen snarare ett steg mot något större än ett eget flaggskepp.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
