Nyheter
Från dieseltid till batterifest: Vad betyder Euro 7-reglerna för dig?

Alexandros Michailidis/shutterstock.com
EUs nya utsläppskrav ska göra Europas bilpark grönare – men de riskerar att slå hårt mot konsumenterna. Bakom tekniska standarder döljer sig ett politiskt drama om industri, klimat och ekonomiskt tryck.
Nya gränser, gamla vanor

Euro 7 ersätter de tidigare miljönormerna och skärper kraven för både bensin- och dieselbilar. Målet är renare luft, men tillverkarna befarar att reglerna kväver innovationen.
Tillverkarna under press

Bilindustrin kallar kraven orealistiska och dyra att genomföra. Många fabriker måste ställa om produktionen, vilket kan leda till tusentals förlorade arbetstillfällen i Europa.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Konsumenten betalar priset

Även små förändringar i motor- och avgasteknik gör bilarna dyrare. Experter varnar för att den nya lagen kan höja priserna på både nya och begagnade bilar markant.
Politiskt dragkamp

Flera medlemsländer har försökt skjuta upp införandet. Särskilt Tyskland och Italien kämpar för mildare krav, medan Bryssel står fast vid att miljön inte kan vänta.
Lobbystrid bakom kulisserna

Stora biltillverkare har investerat miljoner i att påverka förhandlingarna. Frågan handlar inte bara om klimat – utan om vem som ska dominera framtidens marknad.
Grön trovärdighet på spel

Kritiker befarar att Euro 7 blir en symbolhandling som varken gynnar miljön eller industrin. För strikta krav kan bromsa innovation och driva produktion ut ur Europa.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Dieselns sista akt

De nya reglerna markerar i praktiken slutet för dieseleran. Samtidigt pressar elbilar och hybridteknik sig fram – men frågan är om omställningen sker för snabbt.
En kontinent i växling

Euro 7 är mer än en teknisk reglering – det är ett uttryck för Europas dilemma mellan ideal och verklighet. I kampen för renare transporter prövas hela den gröna omställningen i praktiken.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
