Elbilar
Volvo tar säkerhetsbältet till nästa nivå – anpassar sig efter din kropp
Ny teknik i EX60 elbil skräddarsyr skyddet med hjälp av realtidsdata från sensorer.

Anpassat skydd – för varje person
Volvo har tagit ett stort steg framåt inom bilsäkerhet. Med nya EX60, en helelektrisk SUV som lanseras nästa år, introducerar företaget världens första multi-adaptiva säkerhetsbälte. Den här tekniken anpassar sig i realtid efter varje passagerares unika profil – som längd, vikt, kroppstyp och sittställning – för att ge optimalt skydd vid en olycka.
Systemet samlar in data från både inre och yttre sensorer och justerar bältets inställningar på bråkdelen av en sekund beroende på situationen. Hastighet, färdriktning och personens placering i bilen vägs också in för att optimera skyddet, skriver sajten Engadget.
Skräddarsytt vid krock – både vid stora och små olyckor
Vid allvarligare kollisioner kan bältet till exempel aktivera ett högre bältetryck för att skydda en större kropp från skallskador. Samtidigt kan det vid lindrigare olyckor minska trycket för att undvika skador på revbenen hos mindre personer.
Läs också: Google Translate som du känner det kan snart vara ett minne blott
Volvo nämner inte specifikt hur systemet hanterar passformen hos kvinnor, där traditionella bälten ofta sitter fel över bröstkorgen, men det nya bältet har 11 olika så kallade load-limiting-profiler – att jämföra med dagens tre. Det innebär betydligt större möjligheter att finjustera kraften som bältet utövar vid en kollision.
50 års forskning – och tusentals riktiga olyckor i bagaget
Tekniken bygger på Volvos omfattande säkerhetsdatabas, med över 80 000 verkliga olyckor analyserade under de senaste fem decennierna. Den ständiga förbättringen av bältets funktioner kommer dessutom att ske via trådlösa mjukvaruuppdateringar – vilket betyder att skyddet kan bli ännu bättre med tiden.
En ny milstolpe – och en hyllning till Volvos säkerhetsarv
”Det här är ett stort framsteg för bilsäkerheten,” säger Åsa Haglund, chef för Volvo Cars Safety Centre. ”Vi kombinerar realtidsdata med målet att rädda ännu fler liv.” Hon kallar det nya bältet för en värdig vidareutveckling av det klassiska trepunktsbältet – en svensk uppfinning från 1959 som beräknas ha räddat över en miljon liv.
Det var Volvo-ingenjören Nils Bohlin som skapade det ursprungliga bältet – och företaget lät andra biltillverkare använda tekniken fritt. Om det även blir fallet med det nya adaptiva bältet återstår att se.
Läs också: Utmanare till Messenger? Google planerar stor uppdatering av Messages
Läs också: Xiaomi har överträffat sig själv | Test av Xiaomi 15