Följ oss här

Elbilar

Tesla-kunder vänder ryggen åt självkörande teknik – nästan hälften vill förbjuda den

En ny undersökning visar att Teslas omtalade Full Self-Driving-system inte lockar köpare – snarare tvärtom. Nästan varannan amerikan tycker att tekniken borde förbjudas helt.

Publicerad

d.

Vit Tesla

M. Knijnenburg / Shutterstock.com

Musk satsar – men kunderna tvekar

Elon Musk har länge lyft fram Full Self-Driving (FSD) som ett av Teslas stora försäljningsargument. Men en färsk rapport från Slingshot Strategies, som bygger på svar från över 8 000 amerikaner, visar en annan verklighet. Endast 14 procent uppger att FSD gör dem mer benägna att köpa en Tesla, medan 35 procent säger att det får dem att välja bort bilen. För drygt hälften, 51 procent, spelar tekniken ingen roll alls, skriver TechCrunch

Nästan hälften vill förbjuda FSD

Hela 48 procent av de tillfrågade anser att FSD borde vara olagligt. Bara 35 procent tycker att det borde vara tillåtet, medan resten är osäkra. Den skeptiska inställningen går hand i hand med att fler konsumenter kräver tydligare ansvar från biltillverkarna. Två av tre anser att Tesla ska ersätta offer vid olyckor kopplade till FSD eller Autopilot. Dessutom menar 44 procent att FSD bär hela skulden vid dessa krascher.

Autopilot ifrågasätts

Även Teslas standardfunktion Autopilot hamnar i skottgluggen. Systemet erbjuder bland annat adaptiv farthållare och autostyrning, men kräver att föraren har händerna på ratten. Ändå tycker nästan hälften av deltagarna – 49 procent – att namnet ”Autopilot” är missvisande och ger intrycket av att bilen kan köra helt själv.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Motstånd mot Teslas kameralinje

Tesla valde 2021 att ta bort både radar och ultraljudssensorer och förlita sig helt på kameror. Det beslutet får knappt något stöd i undersökningen. Endast 3 procent tycker det är rätt väg, medan hela 70 procent föredrar en kombination av LiDAR och kameror. Sju av tio vill dessutom att regeringen ska kräva båda systemen i självkörande bilar.

Rättsfall och tunga förluster

Samtidigt pågår en uppmärksammad rättegång i USA kring en dödsolycka från 2019, där Autopilot anklagas för att ha spelat en avgörande roll. Kärandesidan hävdar att både Musk och Tesla vilselett kunder, aktieägare och allmänhet om systemets säkerhet. De kräver skadestånd på cirka 345 miljoner dollar.

För Tesla kommer undersökningen vid en känslig tidpunkt. Bolaget kämpar redan med vikande försäljning, inte minst i Europa, och i USA riskerar slopade skattelättnader för elbilar att slå hårt mot försäljningen framöver.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons