Följ oss här

Elbilar

Så mycket tappar elbilar i räckvidd när kylan slår till

När temperaturen sjunker visar det sig snabbt att många elbilar inte klarar den räckvidd som tillverkarna lovar – men hur stor är skillnaden egentligen?

Publicerad

d.

Elbil

Shutterstock.com

Elbilar tappar räckvidd när kylan slår till

En bensin- eller dieselbil kör ungefär lika långt per liter året runt.

För elbilar ser det annorlunda ut - många har svårt att leva upp till tillverkarnas löften när vintern gör sitt intåg.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Räckvidden beräknas enligt den så kallade WLTP-standarden, en test som utförs på testbänk och väg vid 23 grader.

Men WLTP-testet är egentligen framtaget för förbränningsmotorer och fungerar inte särskilt bra för att bedöma elbilars verkliga prestanda.

Det konstaterar Applus Bilsyn i ett pressmeddelande.

Det handlar om kemi

Enligt John Gantzhorn, teknisk chef på Applus+ Bilsyn, är det framför allt batteriets kemi som påverkas av vinterkylan.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

"Litiumjonbatterier fungerar bäst vid måttliga temperaturer. När det blir kallt saktar de kemiska processerna ned, vilket minskar batteriets kapacitet. Batteriet lagrar och levererar helt enkelt energi mindre effektivt än i varmare väder," förklarar han.

Dessutom ökar energiförbrukningen markant under vintern. Mer el går åt till att värma upp kupén, sätena och själva batteriet - särskilt i bilar som saknar effektiv värmepump.
Det betyder att mindre energi blir kvar till att faktiskt driva bilen framåt.

Luftmotstånd och däck påverkar också

Kylan gör inte bara batteriet tröttare - även luften blir 'tjockare' och ökar motståndet.

Samtidigt byter de flesta förare till vinterdäck, som med sitt grövre mönster skapar högre rullmotstånd och därmed ökar energiförbrukningen.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

40 procent kortare räckvidd på vintern

Morten Asmussen från Frederiksberg bytte 2021 sin trogna Mercedes-Benz C220d mot en VW ID.4 GTX för att pendla mellan Ringsted och Köpenhamn - ett skifte som krävde viss omställning.

"Vi visste att räckvidden skulle bli kortare. Vår Mercedes kunde köra över 100 mil på en tank, medan ID.4:an enligt specifikationerna skulle klara runt 50 mil. Men under vintern kom vi sällan längre än 30 mil," berättar han.

Den erfarna pendlaren har dock lärt sig några knep för att få ut mer av elbilen - bland annat att köra lugnare och planera laddstoppen bättre.

"Vi kör sällan snabbare än 110 på motorvägen, kanske 120 om vi har bråttom, även där man får köra 130."

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Efter fyra års flitigt körande - runt 25 000 kilometer per år - har bilen nu testats hos Applus+ Bilsyn i Taastrup, som erbjuder ett särskilt batteritest. På 20 minuter avslöjar testet batteriets hälsotillstånd.

Batteriet i förvånansvärt gott skick

Trots 75 000 kilometer på mätaren och frekvent laddning upp till 100 procent visade ID.4:an imponerande resultat: en Aviloo-score på 94 av 100 och ett State of Health-värde på 94 procent.

Resultatet skickas digitalt till kunden och skrivs dessutom ut - redo att läggas i handskfacket bredvid serviceboken.

Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare

Annons