Elbilar
Så lurar verkstäderna elbilsägare: enligt experter
Elbilar kräver mindre service – men många verkstäder lurar kunderna ändå. Här är de tio vanligaste knepen enligt experter.

Dubo / Shutterstock.com
Elbilar kräver mindre underhåll än bensin- och dieselbilar, men många verkstäder utnyttjar att kunderna ännu inte känner till tekniken. Enligt branschkällor och oberoende experter finns det en rad metoder där elbilsägare betalar för tjänster de inte behöver.
Här är tio sätt som verkstäder, enligt experterna, lurar elbilsägare på – och hur du undviker att bli en av dem.
Tar betalt för delar som inte finns

Många verkstäder tar fortfarande betalt för oljebyten, kamrem och bränslefilter – trots att elbilar saknar dessa delar. Det är en av de vanligaste formerna av överfakturering.
Överdriver behovet av mjukvaruuppdateringar

Flera verkstäder tar betalt för uppdateringar som i själva verket installeras automatiskt av tillverkaren. Kunden tror att de får en extra service men betalar för något som är gratis.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Undanhåller information om garantier

Vissa verkstäder berättar inte att reparationer kan täckas av tillverkarens garanti. I stället faktureras kunden för arbete och delar som egentligen borde vara kostnadsfria.
Använder icke-originaldelar

Billiga, oauktoriserade komponenter används i stället för originaldelar. Det kan förkorta bilens livslängd och ogiltigförklara garantin – utan att ägaren vet om det.
Testar batteriet i onödan

Ett batteritest kan kosta flera tusen kronor, men många elbilar övervakar redan batteriets hälsa automatiskt. Verkstäder utnyttjar kundernas osäkerhet för att sälja tester som inte behövs.
Feltolkar diagnoser medvetet

När bilens system visar felkoder kan verkstäder överdriva problemet för att lägga till extra arbete. Enligt experter tolkas enkla mjukvarufel ofta som dyra komponentfel.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Påstår att bromsar måste bytas oftare

Elbilar använder regenerativ bromsning, vilket minskar slitaget. Ändå får många kunder höra att bromsarna måste bytas oftare än nödvändigt.
Tar betalt för “säkerhetskontroller” utan innehåll

Många verkstäder tar betalt för så kallade säkerhetskontroller där väldigt lite faktiskt kontrolleras. Ett gammalt knep som nu återanvänds i elbilens tid.
Ignorerar gratis mjukvarulösningar

Många mindre fel kan åtgärdas med en omstart eller en fjärruppdatering. Trots det faktureras kunder för teknisk felsökning som inte behövs.
Döljer tillverkarens gratisalternativ

Tillverkare erbjuder ofta gratis fjärrsupport eller uppdateringar, men verkstäder undviker att nämna det – eftersom de förlorar pengar på att skicka kunden vidare.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns