Elbilar
Plug-in hybrider som lurar dig: och varför många aldrig kör elektriskt
De säljs som elbilar – men körs på bensin. Här är plug-in-hybriderna som lurar dig i vardagen.

Plug-in hybrider verkar som en perfekt kompromiss: el för vardagen och bensin för längre sträckor. Men många ägare laddar sällan, och bilen används istället som en tung bensinbil. Resultatet blir hög bränsleförbrukning och förlorade fördelar.
Här är 10 modeller som ofta inte lever upp till sitt el-löfte i verkligheten.
Mitsubishi Outlander PHEV

En storsäljare bland plug-in hybrider, men den elektriska räckvidden är kort och många låter bli att ladda.
Ford Kuga Plug-in Hybrid

Tester visar att den ofta inte når utlovad elräckvidd. Brukare laddar sällan, vilket leder till hög förbrukning.
Läs också: Hörlurar i världsklass | Test av Bowers & Wilkins Px7 S3
Mercedes GLC 300e/300de

Tung SUV med kort elräckvidd. Laddning är långsam och bilen används ofta som dieselbil.
BMW X5 xDrive45e

Trots stort batteri används eldriften sällan. Bilen körs mest på bensin enligt statistik.
Volvo XC90 Recharge T8

Många lämnar bilen oladdad. Vikten ger hög förbrukning när el inte används.
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Trots god elräckvidd visar data att få använder eldrift regelbundet.
Läs också: TEST I Mova V50 Ultra är en imponerande städrobot
Peugeot 3008 Hybrid4

Litet batteri och seg laddning får många att strunta i att köra på el.
VW Passat GTE

Som tät firmabil laddas den sällan. Hög förbrukning blir resultatet.
Kia Optima Plug-in Hybrid

Kort elräckvidd och lång laddtid förhindrar effektiv användning.
Opel Grandland X Hybrid4

Tung drivlina med fyrhjulsdrift – effektiv endast om du laddar, vilket många inte gör.
Läs också: Det här är toppen av vikbara telefoner | Test av Motorola Razr 60 Ultra
Läs också: Så stora har Power blivit efter uppköpet av MediaMarkt