Följ oss här

Elbilar

Myter om elbilars batterier: och vad som egentligen stämmer

Tror du på disse elbil-mytene? Her er fakta som kan overraske deg.

Publicerad

d.

Francisco Zeledon / Shutterstock.com

Batteriet är elbilens hjärta – men också den mest missförstådda delen. Många myter och halvsanningar sprids i sociala medier, artiklar och diskussioner. Här är 10 vanliga påståenden om elbilsbatterier – och vad som faktiskt gäller.

Batteriet måste bytas efter några få år

Sergii Chernov / Shtutterstock.com

De flesta elbilsbatterier håller 10–15 år eller mer. Många klarar över 30 000 mil utan större kapacitetsförlust – särskilt med rätt laddning och underhåll.

Snabbladdning förstör batteriet direkt

24K-Production / Shutterstock.com

Snabbladdning sliter lite mer än långsam laddning, men dagens batterihantering skyddar effektivt. Att snabbladda ibland är ingen fara.

Elbilar tappar räckvidd väldigt snabbt

VAKS-Stock Agency / Shutterstock.com

Batterier degraderas över tid, men oftast långsamt. De flesta bilar tappar bara runt 10–15 % kapacitet efter flera års användning.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Kyla förstör batteriet

Roschetzky Photography / Shutterstock.com

Kalla temperaturer minskar tillfälligt batteriets prestanda – men påverkar inte livslängden. Räckvidden återställs när temperaturen stiger, och moderna elbilar har förvärmning.

Man får aldrig ladda till 100 %

Daniel Krason / Shutterstock.com

Det stämmer inte helt. De flesta bilar har skyddssystem som gör att full laddning inte är skadlig – så länge det inte sker varje gång.

Tomt batteri betyder att det är förstört

Joe Belanger / Shutterstock.com

Att köra batteriet helt slut ibland är inte farligt. Riskerna kommer först vid upprepade djupa urladdningar.

Alla batterier är likadana

Oleksandr Berh / Shutterstock.com

Nej – batterier skiljer sig i kemi, kylning och mjukvara. Vissa håller längre än andra beroende på tillverkare och modell.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Laddning nattetid är dåligt

Wirestock Creators / Shutterstock.com

Tvärtom – nattladdning kan vara bättre. Lägre temperaturer och lägre nätbelastning gör det mer skonsamt för batteriet.

Batteriet kan explodera

deniska_ua / Shutterstock.com

Extrema fall har förekommit, men risken är mycket låg. Faktum är att batteribränder är mindre vanliga än bensinbränder, tack vare säkerhetssystem.

Gamla batterier är värdelösa

Thichaa / Shutterstock.com

Även gamla batterier kan användas – antingen i bilen med kortare räckvidd eller som energilager till exempelvis solceller.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons