Elbilar
Elbilsägare kommer att stå med bilar ingen vill ha om 5 år – men är det verkligen så enkelt?
Det låter ju som början på en apokalyps för alla som laddar hemma i carporten, eller hur? “Elbilsägare blir sittande med värdelösa bilar”, skriker rubrikerna. Och visst, det kittlar lite.

CarUp / Blocket.se
För vem vill inte läsa om hur framtiden plötsligt sviker alla som försökte vara miljöhjältar? Men låt oss vara ärliga: ingen vet egentligen. Inte forskarna, inte biltillverkarna – och definitivt inte den där “experten” som citeras i var och varannan artikel.
En perfekt storm av gissningar
Det är något nästan poetiskt över hur snabbt vi går från eufori till domedagsprofetior. För bara några år sedan var elbilen lösningen på allt: klimatet, bensinpriserna, bullret, kanske till och med världsfreden. Nu handlar det om “batterihaverier”, “värdefall” och “brist på köpare”.
Men vad bygger allt detta egentligen på? Prognoser. Gissningar. Excel-ark fyllda med antaganden. I grunden är det som att spå väder – fast fem år framåt och med fler variabler än någon kan hålla reda på.
Och medan tidningarna fyller spalterna med varningar, händer något intressant: försäljningen fortsätter. Människor köper elbilar som aldrig förr. Det verkar som om ingen riktigt bryr sig om vad som händer “om fem år”.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
När rubrikerna säljer mer än verkligheten
Det är nästan lite ironiskt. Artiklarna som varnar för att elbilar tappar i värde – ökar i värde för de som publicerar dem. Klick, klick, klick. “Du kommer förlora allt du investerat.” “Ingen kommer vilja ha din Tesla.” “Elbilsmarknaden kraschar.”
Det låter dramatiskt. Det säljer. Men det säger sällan något om verkligheten. För om vi tittar noga är elbilar fortfarande tekniskt överlägsna på många sätt: mindre underhåll, billigare drift, och teknologin går framåt i raketfart. Batterierna blir bättre, laddningen snabbare, räckvidden längre.
Så varför denna oro? Kanske för att det är roligare att skriva om en kommande katastrof än om ännu en förbättrad laddstation.
Framtiden är oviss – och det är okej
Kanske står vissa elbilar på skroten om fem år. Kanske är de då värda mer än i dag, tack vare ny efterfrågan på begagnade eldrivna fordon. Ingen vet. Och det är just det som är poängen: ingen kan veta.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Så när nästa artikel dyker upp med en rubrik som låter som ett varningsrop från framtiden, kan du ta ett djupt andetag och tänka: “Ja, det låter ju spännande – men det är fortfarande bara en gissning.”
Och kanske är det just därför vi älskar att läsa om det. För vi vet inte vad som händer. Och det, kära läsare, är mycket mer elektrifierande än någon prognos.
Fakta: Stark start på året – men för tidigt att dra slutsatser
• 14 % uppgång: I januari registrerades 19 632 nya personbilar, en ökning med 14 % jämfört med samma månad förra året, enligt Mobility Sweden.
• Elbilar ökar: Elbilar stod för 29 % av nyregistreringarna – en ökning med 15 % – medan laddhybrider steg med 9 % till en andel på 23 %. Totalt var 52 % av alla nya bilar laddbara.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
• Hybridtrend: Elhybrider ökade med hela 67 % och nådde en marknadsandel på 16 %, delvis tack vare att fler märken erbjuder tekniken.
• Etanolrusning: Etanolbilar ökade kraftigt inför lagändringen den 1 februari, då de nu omfattas av malus – vilket innebär högre fordonsskatt de tre första åren.
• Prognos för 2025: Mobility Sweden bedömer att elbilar kommer att stå för omkring 40 % av nyregistreringarna under året.
– “Elbilarna bidrar till lägre utsläpp och minskade drivmedelskostnader, men politiska styrmedel krävs för att behålla begagnade elbilar i landet,” säger Sofia Linder, chefekonom på Mobility Sweden.
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare