Följ oss här

Elbilar

Elbilarna används som energilager: men du betalar priset

Elbilarna blir en del av elnätet – men det är du som betalar priset. Så kan framtidens V2G-system kosta bilägare dyrt.

Publicerad

d.

OlegD / Shutterstock.com

Elbilarna håller på att få en ny roll i energisystemet. När el från sol och vind ska balanseras kommer elbilarnas batterier att användas som mobila energilager – som kan skicka tillbaka el till nätet när efterfrågan är som störst. Tekniken kallas Vehicle-to-Grid (V2G) och marknadsförs som en grön framtidslösning. Men experter varnar för att det i slutändan är bilägarna som får stå för notan.

Här är tio sätt den här utvecklingen kan påverka dig – både tekniskt och ekonomiskt.

Bilen skickar el till elnätet

Supamotionstock.com / Shutterstock.com

När förbrukningen ökar kan elbilen kopplas upp mot nätet och leverera energi tillbaka. Det hjälper elnätet men sliter på batteriet och minskar dess livslängd.

Batterislitage blir ditt ansvar

GreenOak / Shutterstock.com

Frekvent laddning och urladdning förkortar batteriets liv. De flesta tillverkare täcker inte den typen av användning i garantin, och ett nytt batteri kan kosta en förmögenhet.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Energibolagen tjänar på din el

Electric Cable,Transmission,Tower,, Power Lines, Electricity
Shutterstock.com

När bilen skickar tillbaka el säljs den ofta vidare till ett högre pris. Energibolagen gör vinsten – medan du förlorar batterikapacitet.

Avtal som döljer kostnaderna

ChameleonsEye / Shutterstock.com

V2G-avtal marknadsförs som smarta och gröna, men villkoren är ofta otydliga. Många skriver på utan att förstå de ekonomiska följderna.

Elen går åt båda hållen – men inte pengarna

Kmpzzz / Shutterstock.com

Bilen kan leverera el till nätet, men ersättningen är ofta symbolisk. Få ägare får betalt i förhållande till den energi de faktiskt levererar.

Biltillverkarens mjukvara kan fjärrstyras

oasisamuel / Shutterstock.com

Energibolag kan få tillgång till att styra när och hur mycket el din bil får leverera. Det innebär att du tappar kontrollen över hur ditt batteri används.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Försäkringsbolag kan neka ersättning

Lee Charlie / Shutterstock.com

Skador på grund av upprepad urladdning kan betraktas som självförvållade. Försäkringsbolag kan därför neka ersättning om bilen används som strömkälla.

Högre risk för tekniska problem

PeopleImages / Shutterstock.com

Om batteriet används intensivt ökar risken för elektriska fel och försämrad prestanda. Det kan minska bilens räckvidd och andrahandsvärde.

Elräkningen blir svår att förstå

PeopleImages.com - Yuri A / Shutterstock.com

När elen flödar åt båda håll blir det svårt att se vad du egentligen betalar för. Många upptäcker stigande kostnader trots att de “säljer el tillbaka”.

Grön teknik – men dyr verklighet

Miha Creative / Shutterstock.com

Trots att V2G framställs som en hållbar lösning är ekonomin skev. Experter varnar för att konsumenter blir oavsiktliga energileverantörer till ett system de själva finansierar.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons