Elbilar
Elbilarna används som energilager: men du betalar priset
Elbilarna blir en del av elnätet – men det är du som betalar priset. Så kan framtidens V2G-system kosta bilägare dyrt.

OlegD / Shutterstock.com
Elbilarna håller på att få en ny roll i energisystemet. När el från sol och vind ska balanseras kommer elbilarnas batterier att användas som mobila energilager – som kan skicka tillbaka el till nätet när efterfrågan är som störst. Tekniken kallas Vehicle-to-Grid (V2G) och marknadsförs som en grön framtidslösning. Men experter varnar för att det i slutändan är bilägarna som får stå för notan.
Här är tio sätt den här utvecklingen kan påverka dig – både tekniskt och ekonomiskt.
Bilen skickar el till elnätet

När förbrukningen ökar kan elbilen kopplas upp mot nätet och leverera energi tillbaka. Det hjälper elnätet men sliter på batteriet och minskar dess livslängd.
Batterislitage blir ditt ansvar

Frekvent laddning och urladdning förkortar batteriets liv. De flesta tillverkare täcker inte den typen av användning i garantin, och ett nytt batteri kan kosta en förmögenhet.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Energibolagen tjänar på din el

När bilen skickar tillbaka el säljs den ofta vidare till ett högre pris. Energibolagen gör vinsten – medan du förlorar batterikapacitet.
Avtal som döljer kostnaderna

V2G-avtal marknadsförs som smarta och gröna, men villkoren är ofta otydliga. Många skriver på utan att förstå de ekonomiska följderna.
Elen går åt båda hållen – men inte pengarna

Bilen kan leverera el till nätet, men ersättningen är ofta symbolisk. Få ägare får betalt i förhållande till den energi de faktiskt levererar.
Biltillverkarens mjukvara kan fjärrstyras

Energibolag kan få tillgång till att styra när och hur mycket el din bil får leverera. Det innebär att du tappar kontrollen över hur ditt batteri används.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Försäkringsbolag kan neka ersättning

Skador på grund av upprepad urladdning kan betraktas som självförvållade. Försäkringsbolag kan därför neka ersättning om bilen används som strömkälla.
Högre risk för tekniska problem

Om batteriet används intensivt ökar risken för elektriska fel och försämrad prestanda. Det kan minska bilens räckvidd och andrahandsvärde.
Elräkningen blir svår att förstå

När elen flödar åt båda håll blir det svårt att se vad du egentligen betalar för. Många upptäcker stigande kostnader trots att de “säljer el tillbaka”.
Grön teknik – men dyr verklighet

Trots att V2G framställs som en hållbar lösning är ekonomin skev. Experter varnar för att konsumenter blir oavsiktliga energileverantörer till ett system de själva finansierar.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns