Följ oss här

Elbilar

Elbilar i vinterkyla: dessa modeller underpresterar och vissa förvånar

Klarar din elbil kylan? Här är modellerna som tappar rejält när temperaturen sjunker.

Publicerad

d.

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Kyla är ett av elbilens största problem. Räckvidden minskar, laddningen blir långsammare och värmekomforten sviktar. Men det skiljer stort mellan modeller – och några av de mest populära elbilarna visar svaga resultat i vintertester.

Här är elbilarna som klarar sig sämst i kyla enligt tester och förarupplevelser i nordiskt klimat.

Volkswagen ID.3

Foto: Shutterstock.com

Modern men kyltålig? Inte riktigt. Användare rapporterar stort räckviddsfall och långsam uppvärmning i minusgrader.

Hyundai Kona Electric (före 2023)

Foto: Zoran Karapancev / Shutterstock.com

Tidigare generationer har dålig batterivärme och saknar förberedelse för kallt klimat. Räckvidden sjunker markant.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Tesla Model 3

Foto: Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Trots all teknik presterar Model 3 sämre i kyla. Frysande laddlucka, svårstartade dörrhandtag och ojämn värme i kupén.

Nissan Leaf

Foto: Karlis Dambrans / Shutterstock.com

Avsaknad av aktiv batterivärme ger stora problem. Både laddning och räckvidd får sig en rejäl smäll i kyla.

Peugeot e-208

Foto: supergenijalac / Shutterstock.com

Bra i stan, men både motor och värme kämpar i kyla. Räckvidden faller snabbt vid landsvägskörning.

Mazda MX-30

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Redan kort räckvidd blir kritisk i vinterkyla. Tester visar att batteriet snabbt tappar effekt.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Renault Zoe

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Klarar inte kyla bra. Laddningen blir seg och bilens förbrukning stiger markant.

BMW i3

Foto: The Global Guy / Shutterstock.com

Den äldre modellen har litet batteri och dålig värmeeffekt. Inte en idealisk vinterbil.

Opel Corsa-e

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Delar teknik med e-208 och har liknande svagheter i kyla. Värmen är trög och batteriet påverkas snabbt.

Fiat 500e

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Snygg i stan, men svag i vinter. Batteriet håller inte länge och värmen känns knappt.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons