Elbilar
Elbilar där batteriet tappar kapacitet snabbast: se vad du bör tänka på innan du köper begagnat
Här är elbilarna där batteriet tappar kapacitet snabbast – se listan innan du köper begagnat.

Foto: James Hime / Shutterstock.com
Alla elbilar behåller inte batterikapaciteten lika bra över tid och det påverkar både räckvidd och andrahandsvärde. Om du funderar på att köpa en begagnad elbil är det viktigt att veta vilka modeller som har störst risk för snabb kapacitetsförlust.
Här är 10 elbilar som enligt erfarenheter och rapporter tappar kapacitet snabbare än genomsnittet.
Nissan Leaf (1:a och 2:a generationen)

Leaf saknar aktiv batterikylning vilket gör batteriet känsligt för värme och snabbare slitage.
Renault Zoe (tidiga årsmodeller)

Tidiga Zoe har begränsad batterihantering och tappar kapacitet snabbare.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
BMW i3

i3-batteriet tappar kapacitet snabbare än många nyare konkurrenter, särskilt i äldre versioner.
Kia Soul EV (före 2020)

Äldre Soul EV har batterier som inte behåller kapaciteten lika bra som de senaste modellerna.
Hyundai Ioniq Electric

Tidiga Ioniq-modeller har mindre batteripaket och rapporteras tappa kapacitet snabbare än genomsnittet.
Tesla Model S (före 2016)

De tidiga Model S har visat snabbare degradering jämfört med nyare batteriteknik.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Volkswagen e-Golf

e-Golf har små batteripaket som tappar kapacitet snabbare över tid.
Peugeot iOn

iOn bygger på äldre batteriteknik och tappar kapacitet märkbart när bilen blir äldre.
Mitsubishi i-MiEV

i-MiEV delar teknik med iOn och har samma problem med snabb kapacitetsförlust.
Fiat 500e (före senaste generationen)

Tidiga 500e har små batterier och tappar kapacitet snabbt, särskilt i varma klimat.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns