Följ oss här

Elbilar

Dessa elbilar laddar långsamt: och det kan bli ett dyrt problem för dig

Vissa elbilar laddar oväntat långsamt – och det kan bli ett dyrt misstag om du väljer fel modell.

Publicerad

d.

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Laddhastigheten är avgörande för hur smidig elbilskörning blir i vardagen. Vissa bilar laddar så långsamt att du får vänta i onödan, trots snabbladdare.

Här är 10 modeller som underpresterar på laddning – och varför det kan bli ett större bekymmer än du tror.

Mazda MX-30

New,Mazda,Mx-30,E-skyactiv,R-ev,Plug-in,Hybrid,Car,Premiere,At
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Designen är snygg, men batteriet är litet och laddningen maxar vid 50 kW. Det gör att du får vänta länge vid ladden, även för kortare resor.

Honda e

Foto: AizuddinRazakphotography / Shutterstock.com

Charmig stadselbil med låg laddhastighet. Den toppar runt 46 kW och kräver därför ofta längre stopp än planerat.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Lexus UX 300e

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Trots premiumkänslan har bilen ett litet batteri och bara 50 kW laddhastighet. Det ger långa uppehåll som inte passar bilens image.

Opel Mokka-e

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Utlovar 100 kW men ligger ofta runt 70 kW i verkligheten. Det känns segt jämfört med andra bilar i samma prisklass.

Peugeot e-208

Peugeot,E-208,Electric,Car,At,The,Brussels,Autosalon,European,Motor
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Laddar teoretiskt med 100 kW, men effekten sjunker snabbt. Resultatet är längre raster än man förväntar sig.

Renault Zoe

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Många versioner av Zoe saknar snabbladdning via DC. Det betyder att du är begränsad till långsamma AC-stationer.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Nissan Leaf

Lafayette,-,August,10,,2024:,Nissan,Leaf,Sv,Plus,Ev
Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Använder det gamla CHAdeMO-uttaget och har max 50 kW. Få stationer stöder detta idag, vilket gör laddning både långsam och krånglig.

Hyundai Kona Electric (före facelift)

Foto: Zoran Karapancev / Shutterstock.com

Tidigare modeller laddar runt 70 kW. Hög batteritemperatur drar dessutom ner effekten ytterligare.

Mini Electric

Foto: Florenc.Elezi / Shutterstock.com

Har ett mindre batteri och laddar bara upp till 50 kW. För pausernas längd får du lite körsträcka i utbyte.

Citroën É-C4

Foto: Citroën

Laddar teoretiskt med 100 kW, men når sällan dit i praktiken. Bristfällig batterihantering ger långsamma och oförutsgägbara laddtider.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons