Följ oss här

Elbilar

Dessa elbilar klarar vintern sämst: se vilka du bör undvika i kyla och snö

Vintern avslöjar svagheterna – dessa elbilar presterar sämst i kyla och snö.

Publicerad

d.

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Alla elbilar presterar inte lika bra när temperaturen sjunker. Kallt väder påverkar batteriets kapacitet, laddning och komfortfunktioner. Vissa modeller förlorar upp till en tredjedel av sin räckvidd i kyla och fungerar dåligt i snö, slask och frost.

Här är 10 elbilar som enligt tester och erfarenheter presterar sämst under svenska vintrar.

Mazda MX-30

New,Mazda,Mx-30,E-skyactiv,R-ev,Plug-in,Hybrid,Car,Premiere,At
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Redan låg räckvidd blir snabbt ett problem i kyla. Avsaknad av värmepump och ineffektiv kupévärme gör vintern besvärlig.

Honda e

Foto: Harazaki Ananta Hondro / Shutterstock.com

Stilren i stan men inte byggd för vinterklimat. Batteriet är litet och tappar snabbt effekt i kyla. Hög förbrukning vid uppvärmning.

Läs också: Hörlurar i världsklass | Test av Bowers & Wilkins Px7 S3

Renault Zoe (tidiga modeller)

Foto: H.E. Group Ltd / Shutterstock.com

Flera versioner saknar effektiv batterivärme. Det leder till långsam laddning och kraftigt minskad räckvidd i kyla.

Peugeot e-208

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Användare rapporterar tydligt räckviddstapp vintertid. Värmepumpen ger begränsad effekt och laddning tar längre tid.

Opel Corsa-e

Foto: Opel

Samma teknik som e-208, vilket ger samma problem. Räckvidden kan minska med över 35 % i minusgrader.

Mini Electric

Foto: Florenc.Elezi / Shutterstock.com

Rolig i stadsmiljö, men utan värmepump och med litet batteri blir vinterkörning opraktisk och krånglig.

Läs också: TEST I Mova V50 Ultra är en imponerande städrobot

Fiat 500e

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Utformad för varmare klimat. Klarar sig dåligt i snö och kyla. Kort räckvidd försämras ytterligare vintertid.

Volkswagen e-Up!

Foto: Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Enkel teknik och brist på modern värmehantering. Körsträckan sjunker snabbt, och regenereringen fungerar sämre på hala vägar.

Smart EQ ForTwo

Foto: Anzheni / Shutterstock.com

Mycket kort räckvidd, inget batteriskydd mot kyla och usel vinterkomfort. En stadsbil som inte klarar vinterkörning.

Nissan Leaf (1:a generationen)

Foto: Best Auto Photo / Shutterstock.com

Har ingen aktiv batterivärme. Vinterkörning ger långsam laddning och stor förlust i räckvidd. Nyare modeller har bättre lösningar.

Läs också: Det här är toppen av vikbara telefoner | Test av Motorola Razr 60 Ultra

Läs också: Så stora har Power blivit efter uppköpet av MediaMarkt

Annons