Elbilar
Dessa elbilar har dyrast batteribyte: och när du kan räkna med det
Vänta tills du ser batteripriserna – dessa elbilar kan ruinera dig efter några år.

Att byta batteri i en elbil är dyrt, och för vissa modeller kan det kosta lika mycket som bilen är värd. De flesta batterier håller många år, men vissa bilar har särskilt höga kostnader när batteriet väl måste bytas.
Här är 10 elbilar där batteribytet är extra dyrt – och när det ofta behöver göras.
Tesla Model S (äldre modeller)

Batteribyte kostar över 120 000 kronor. Batteriet håller ofta 8–12 år, men frekvent snabbladdning kan påverka livslängden.
Audi e-tron 55

Stor SUV med stort batteri ger en stor räkning. Kostnaden för ett nytt batteri kan överstiga 150 000 kronor.
Läs också: Hörlurar i världsklass | Test av Bowers & Wilkins Px7 S3
Jaguar I-Pace

Batteriet kostar 140 000–180 000 kronor att byta. Vissa ägare rapporterar påtaglig degradering efter 6–8 år.
Hyundai Kona Electric (före 2021)

Tidiga modeller hade problem med batteriet. Byte utan garanti kan kosta 110 000–130 000 kronor.
BMW i3

Trots liten bil är batteriet specialdesignat och dyrt. Byte kostar cirka 100 000 kronor, vanligt efter 8–10 år.
Mercedes EQC

Batteriet är kraftfullt men dyrt. Bytet ligger ofta mellan 140 000 och 160 000 kronor, efter cirka 10 år.
Läs också: TEST I Mova V50 Ultra är en imponerande städrobot
Nissan Leaf (1:a generationen)

Tidiga modeller saknar aktiv kylning. Batteribyte behövs ofta efter 8–10 år och kostar 80 000–100 000 kronor.
Peugeot e-2008

Bytet är tekniskt komplicerat och därför dyrt. Kostnaden kan nå 120 000 kronor efter 8–9 års användning.
Volkswagen ID.4

Modellen är ny, men prognoser visar batteribyte på 130 000–150 000 kronor. Ofta efter 10–12 år.
Renault Zoe (före 2019)

Vissa hade batterihyra, men för dig som äger batteriet kan bytet kosta 90 000–110 000 kronor. Vanligt efter 7–10 år.
Läs också: Det här är toppen av vikbara telefoner | Test av Motorola Razr 60 Ultra
Läs också: Så stora har Power blivit efter uppköpet av MediaMarkt