Elbilar
Dessa bilmärken kämpar för sin överlevnad: och kan försvinna snart
De har varit med länge – men dessa bilmärken kan snart försvinna helt.

luca pbl / Shutterstock.com
Elbilsomställningen, ökade krav och global konkurrens skakar bilindustrin. Samtidigt får vissa bilmärken svårt att hänga med. Flera välkända namn har tappat marknadsandelar och förlitat sig på föråldrade modeller.
Här är 10 bilmärken som ligger illa till och riskerar att försvinna inom några år.
Mitsubishi

Mitsubishi har dragit sig tillbaka från flera europeiska marknader och har ett begränsat modellutbud. Företaget lever vidare tack vare samarbeten, men intresset i Väst minskar.
SsangYong

Det sydkoreanska märket har gått i konkurs och startat om flera gånger. Trots nya ägare och elbilssatsningar är positionen på den globala marknaden svag.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Lancia

Lancia säljer idag bara en enda modell i Italien. Stellantis lovar en återlansering, men få tror på ett riktigt genombrott. Framtiden är osäker.
Smart

Smart sågs tidigare som framtidens stadsbil, men sjunkande försäljning och konkurrens från SUV:ar har fått märket att tappa relevans. Nu hålls det vid liv genom kinesiskt samarbete.
Chrysler

En gång ett amerikanskt flaggskepp, men idag ett märke med få modeller och oklar riktning. Elbilssatsningar finns, men det återstår att se om de kan väcka märket till liv.
Alfa Romeo

Design och passion är inte nog. Alfa Romeo lider av svagt försäljning och ifrågasatt kvalitet. Om de nästa modellerna inte lyckas, kan det bli slutet.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Lotus

Ett brittiskt sportbilsmärke med svårigheter att nå lönsamhet. Med kinesisk ägare och elbilssatsning hoppas Lotus vända utvecklingen, men vägen fram är osäker.
Subaru (i Europa)

Subaru har nästan försvunnit från Europa. Få modeller, bristande marknadsföring och höga priser gör att många tror märket snart lämnar kontinenten.
Daihatsu

Toyotas mikrobilsmärke har backat på flera marknader. Dåliga resultat och skandaler kring säkerhetstester hotar märkets existens utanför Asien.
Infiniti

Nissans premiummärke har aldrig lyckats ta marknadsandelar från de tyska konkurrenterna. Efter reträtten från Europa kämpar Infiniti för att hitta sin roll i USA och Japan.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns