Följ oss här

Elbilar

Därför väljer unga inte längre dessa bilmärken

Förr var de favoriter – nu är de ute ur ungas synfält. Se vilka bilmärken som tappat greppet.

Publicerad

d.

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Unga bilköpare har förändrat sina vanor rejält. Miljö, teknik, design och personligt uttryck väger idag tyngre än tradition eller varumärkeslojalitet. Det innebär att flera klassiska bilmärken har tappat sin dragningskraft bland unga – och vissa har blivit helt irrelevanta i målgruppen.

Här är 10 bilmärken som unga allt oftare väljer bort – och varför.

Opel

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

En gång ett självklart val, men idag betraktat som tråkigt och efter i den tekniska utvecklingen. Missar unga konsumenters digitala krav.

Ford

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Trots ett brett modellutbud ses Ford som föråldrat. Både design och varumärkesimage uppfattas som omoderna.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Citroën

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Bekväma bilar – men saknar stil och personlighet som tilltalar en yngre målgrupp. Upplevs som intetsägande.

Suzuki

Foto: Suzuki

Pålitligt men ointressant. Många unga ser Suzuki som något deras föräldrar skulle köpa – inte som ett val de själva skulle göra.

Mitsubishi

Foto: Mitsubishi

Förlorad mark i Europa och modeller som inte möter ungas behov av teknik, miljötänk och urban körning.

Renault

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Trots försök till förnyelse har Renault svårt att tvätta bort sin gammaldags image. Få unga ser det som ett attraktivt val.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Fiat

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Modeller som 500 och Panda känns nostalgiska snarare än relevanta. Begränsad funktionalitet skrämmer bort yngre köpare.

Peugeot

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Trots förbättrat formspråk kämpar märket med sitt rykte. Har svårt att skapa lojalitet bland den yngre generationen.

Chevrolet

Foto: Chevrolet

Nästan försvunnet från Europa – och de modeller som finns upplevs som irrelevanta för unga köpare.

Honda

Foto: Harazaki Ananta Hondro / Shutterstock.com

Tidigare populärt bland unga för sportigare modeller – men idag uppfattas Honda som identitetslöst och otydligt.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons