Följ oss här

Elbilar

Därför satsar kinesiska biltillverkare allt på solid state-batterier

Kinesiska tillverkare satsar allt på solid state-batterier – och det kan förändra elbilsvärlden för alltid. Här är varför de vågar gå först.

Publicerad

d.

BLKstudio / Shutterstock.com

Medan många västerländska tillverkare tvekar, investerar kinesiska biltillverkare miljarder i solid state-batterier. Tekniken beskrivs som elbilens nästa stora genombrott – och Kina vill leda utvecklingen. Solid state-batterier utlovar snabbare laddning, längre räckvidd och lägre brandrisk, men bakom optimismen döljer sig ett riskfyllt kapplöpning.

Här är de tio viktigaste anledningarna till att kinesiska tillverkare satsar allt på den nya tekniken.

Teknologiskt ledarskap och global dominans

Alessia Pierdomenico / Shutterstock.com

Kinesiska jättar som BYD, CATL och NIO ser solid state-batterier som nyckeln till att ta ledningen på den globala elbilsmarknaden. Den som behärskar tekniken först får ett övertag över konkurrenter i Europa, Japan och USA.

Högre energitäthet och längre räckvidd

Lucesysombras / Shutterstock.com

Solid state-batterier kan lagra betydligt mer energi i ett mindre utrymme. Det innebär elbilar med upp till 50 % längre räckvidd – en avgörande fördel på en marknad där räckviddsångest fortfarande är utbrett.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Säkerhet och lägre brandrisk

OlegD / Shutterstock.com

Traditionella litiumjonbatterier använder flytande elektrolyt som kan fatta eld. Solid state-batterier använder fasta material som inte brinner, vilket gör dem mycket säkrare och minskar brandrisken avsevärt.

Bättre prestanda i extrema temperaturer

Roschetzky Photography / Shutterstock.com

Kinesiska tillverkare vill bygga elbilar som fungerar lika bra i både kyla och hetta. Solid state-batterier behåller effekten där vanliga batterier tappar upp till 40 % av sin kapacitet.

Mindre beroende av sällsynta metaller

Roman Zaiets / Shutterstock.com

Den nya tekniken kräver mindre mängder kobolt och nickel, vilket minskar Kinas beroende av importerade råvaror och gör tillverkningen billigare och mer hållbar.

Snabbare laddning än någonsin tidigare

VAKS-Stock Agency / Shutterstock.com

Solid state-batterier kan laddas från 0 till 80 % på under tio minuter. Det är en avgörande konkurrensfördel som kinesiska tillverkare hoppas ska vinna över skeptiska bilköpare.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Statligt stöd och massiva investeringar

sommart sombutwanitkul / Shutterstock.com

Kinas regering satsar stort på forskningen inom solid state-teknik. Staten ser batterierna som ett strategiskt vapen i kampen om global dominans inom grön teknologi.

Exportfördel och teknologisk prestige

Tricky_Shark / Shutterstock.com

Genom att exportera bilar med solid state-batterier stärker Kina sin roll som ledande inom grön teknik. Det handlar inte bara om pengar – utan också om prestige och inflytande.

Lägre produktionskostnader på sikt

gofra / Shutterstock.com

Även om solid state-batterier är dyra att producera i dag, väntas kostnaderna sjunka snabbt när produktionen skalas upp. Kinesiska tillverkare vill stå redo när prisfallet kommer.

Rädslan för att hamna på efterkälken

Wirestock Creators / Shutterstock.com

I en bransch där utvecklingen går snabbt vet kinesiska tillverkare att de måste ligga steget före. De vågar ta risker nu – för att inte bli kvar när nästa batterigeneration tar över.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons