Följ oss här

Elbilar

9 tidigare mekaniker bekräftar: Så lurade Tesla kunder i flera år

Interna dokument visar att biltillverkaren kände till metoderna – men lät dem fortsätta.

Publicerad

d.

Tesla

En ny granskning avslöjar att Tesla i flera år har undvikit att ta ansvar för fel på sina bilar genom att lägga skulden på kunderna och vägra stå för reparationskostnader.

Undersökningen, som har genomförts av nyhetsbyrån Reuters, tecknar en bild av en praxis som pågått i över sju år och omfattar flera av Teslas bilmodeller.

Kunderna anklagades för ”missbruk”

Reuters har intervjuat både 20 Tesla-ägare och 9 före detta anställda. Enligt dem ska Tesla systematiskt ha skyllt tekniska fel på påstått ”missbruk” av bilarna – även när problemen uppstod kort efter leverans.

Ett exempel är Shreyansh Jain, som tog emot sin Tesla Model Y 2023. Dagen efter kollapsade höger fjädring under en lugn sväng. Tesla vägrade täcka reparationen och hävdade att skadan berodde på ”tidigare skada” – trots att bilen knappt hade hunnit rulla.

I flera fall ska kunder ha fått betala för reparationer även när felet berodde på komponenter som Tesla internt visste hade hög felfrekvens. Detta styrks av tidigare servicetekniker, interna affärsdokument och ett brev Tesla skickade till den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA 2020.

Mekaniker slog larm – men ignorerades

Tidigare Tesla-mekaniker som deltog i granskningen bekräftar att företaget var väl medvetet om återkommande problem med fjädring, styrning och bromsar. Trots upprepade varningar från mekanikerna vidtogs sällan några åtgärder.

Även om Tesla har återkallat vissa modeller i Kina på grund av dessa fel, gjordes inga motsvarande återkallelser i USA och Europa – trots att bilarna där var drabbade av samma problem.

Fel på fjädring och styrsystem har varit ett återkommande problem för Tesla. En tysk rapport från Technischer Überwachungsverein (TÜV) visade att hela 14,7 procent av Tesla Model 3-bilarna hade allvarliga fel.

Ledningen kände till problemen

Reuters granskning visar att Tesla hade betydligt större kännedom om problemen än vad de har gett sken av, både gentemot konsumenter och myndigheter.

Varken Tesla eller VD Elon Musk har hittills velat kommentera uppgifterna som framkommer i rapporten.

Annons