Följ oss här

E-sport

Esportens stora könsklyfta – varför är gamingvärlden fortfarande segregerad?

Esporten växer snabbare än någonsin och lockar miljontals tittare världen över. Men en sak sticker ut: könsfördelningen. Trots att det inte finns några biologiska hinder för kvinnor att prestera på toppnivå i datorspel, domineras scenen av män.

Publicerad

d.

League Disrupt E-sport

Foto: Rie Neuchs

En färsk incident i League of Legends har återigen satt frågan i rampljuset.

När sexistiska uttalanden blir rubriker

FlyQuests toppspelare Bwipo (Gabriël Rau) stängdes nyligen av efter kontroversiella kommentarer under en livestream. Han hävdade bland annat att kvinnors anatomi och menstruationscykler gör dem mindre lämpade för tävlingsspel. Uttalandena möttes av massiv kritik, och organisationen valde att bänka honom under ett avgörande playoff-möte. Bwipo har sedan dess bett om ursäkt och lovat att “lyssna och göra bättre ifrån sig”.

Enligt Engadget är problemet dock större än en enskild spelares ord. Hans felaktiga resonemang speglar en seglivad uppfattning i branschen: att kvinnor inte hör hemma i toppskiktet av esport.

Inga biologiska hinder – bara sociala

Det finns inget vetenskapligt stöd för att män skulle vara bättre på datorspel än kvinnor. Reaktionsförmåga, strategi och beslutsfattande påverkas inte av kön. Ändå ser vi ytterst få kvinnor eller icke-binära spelare på den stora scenen. I stället har särskilda damligor och turneringar skapats, men dessa får mindre resurser, sponsring och uppmärksamhet jämfört med de manliga motsvarigheterna.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Ett exempel på skillnaden är prispengarna. Den mest framgångsrike manlige spelaren, N0tail (Johan Sundstein i Dota 2), har spelat in över sju miljoner dollar. Den mest framgångsrika kvinnan, Scarlett (Sasha Hostyn i StarCraft II), har tjänat drygt 470 000 dollar – och hon ligger efter över 600 manliga spelare på vinstlistan.

Roten till problemet: sexism

Förklaringen är inte biologi, utan sexism. Från tidig ålder möter flickor och kvinnor en annan spelmiljö än pojkar. Medan unga killar ofta får stöd, pepp och tilltro till sina färdigheter, möter tjejer misstro, sexualisering och trakasserier. För att nå framgång måste de prestera bättre än sina manliga motsvarigheter, samtidigt som de kämpar mot fördomar och exkludering. Det gör att många hoppar av långt innan de når proffsnivå.

En möjlig väg framåt

Trots mörkret finns hopp. Att förändra synen på kön inom esport kan börja redan i de tidiga leden. Om talanger oavsett kön får samma stöd och förtroende kan fler kvinnor och icke-binära spelare slå sig fram. Esporten behöver en kulturförändring där respekt, representation och rättvisa möjligheter är i fokus.

För att lyckas krävs också att branschen tar ansvar – från spelföretag och ligor till sponsorer och lag. Att ignorera problemet eller skylla på biologi är att blunda för verkligheten.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Gamingnyheter i korthet

  • 007 First Light släpps den 27 mars till PS5, Xbox Series X/S, Switch 2, Steam och Epic Games Store.
  • Stardew Valley får ännu en uppdatering (1.7), trots att skaparen Eric Barone parallellt jobbar med nästa spel Haunted Chocolatier.
  • Yooka-Replaylee, en remaster av Yooka-Laylee, släpps den 9 oktober – även på fysisk kassett till Switch 2.
  • Diablo-teamet på Blizzard har röstat för att bilda fackförening med stöd av Communications Workers of America.
  • Massuppsägningar har drabbat både Crystal Dynamics (Tomb Raider) och Firaxis (Civilization).
  • Ken Levines Judas är fortfarande under utveckling och visade nyligen upp ny grafik.
  • Hollow Knight: Silksong kraschade flera spelplattformar vid release och har redan fått en första balansuppdatering.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons