Datorer & mjukvara
Outlook kraschar för användare – bara Microsoft-support kan lösa felet
Microsoft bekräftar nu ett nytt problem i klassiska Outlook som gör att e-postklienten kraschar direkt vid start. Det finns ingen lösning användarna själva kan testa – enda sättet är att kontakta Microsofts support via Microsoft 365 Admin-portalen.

Ascannio / Shutterstock
Drabbar Microsoft 365-kunder
Enligt ett nyligen publicerat supportdokument påverkas Microsoft 365-kunder som använder den klassiska Outlook-versionen på Windows. Microsoft har inte gått ut med vad som orsakar felet, men uppger att det i många fall handlar om problem kopplade till användarnas postlådor.
Företaget förklarar att supporten måste begära en ändring i Exchange Online-tjänsten för att felet ska kunna lösas, skriver Bleeping Computer. På drabbade system möts användare av felmeddelanden som säger att Outlook inte kan starta och att inloggningen till Exchange-kontot misslyckats.
Enda lösningen: öppna supportärende
Microsoft skriver att det enda sättet att komma vidare är att öppna ett supportärende i Microsoft 365 Admin-portalen. Därifrån tar Exchange Online-support över och kan göra de förändringar som krävs för att komma åt problemet.
Som en första felsökningsåtgärd uppmanas användare att ta en Fiddler-trace och kontrollera om meddelandet "LID: 49586 - Authentication concurrency limit is reached" dyker upp. Om så är fallet är systemet troligen drabbat.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Tillfälliga alternativ
För den som inte kan vänta på supporten finns två tillfälliga lösningar: att byta till nya Outlook för Windows eller använda Outlook Web Access (OWA) för att nå sin e-post.
Microsoft hänvisar också till en annan supportartikel för generella startproblem i Outlook. Där föreslås bland annat att:
- Starta Outlook i felsäkert läge och stänga av tillägg
- Skapa en ny Outlook-profil
- Reparera datafiler i Outlook
- Köra kommandot /resetnavpane
Flera buggar i klassiska Outlook
Det här är inte första gången klassiska Outlook har drabbats av tekniska problem i år. Sedan januari har Microsoft redan behövt fixa buggar som orsakat höga CPU-nivåer när man skriver meddelanden, trasig drag-and-drop-funktion för e-post och kalender samt krascher vid öppning av mejl eller nya meddelanden.
Senast har företaget också hanterat ett fel som gav problem vid öppning av krypterade mejl från andra organisationer.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Microsoft fortsätter nu att undersöka den senaste kraschen och har ännu inte presenterat någon permanent lösning.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser