Följ oss här

Bilar

Verkstadens dolda fällor: så luras bilägare varje dag utan att veta det

Tror du att din bil får rätt service? Det här är verkstadstricken som lurar flest bilägare.

Publicerad

d.

Foto: SofikoS / Shutterstock.com

Du lämnar in bilen och forventar ärlighet och kvalitet. Men bakom kulisserna på verkstaden finns rutiner som gör att du betalar mer – eller får dårligere service än du tror.

Här är 10 av de vanligaste fällorna bilägare går i när de tror att allt är i ordning.

Onödiga delar byts utan anledning

Foto: alexgo.photography / Shutterstock.com

Verkstaden hävdar att en del måste bytas, men i verkligheten var den helt okej. Du betalar för något du aldrig behövde.

Servicepunkter hoppas över men faktureras

Foto: Pormezz / Shutterstock.com

Vissa moment utförs inte, men skrivs ändå på fakturan. Kunden förväntas aldrig dubbelkolla.

Läs också: AC i bilen: Den som gör detta bör låta bli att slå på den

Felkoder raderas utan att problemet åtgärdas

Foto: Iryna Inshyna / Shutterstock.com

Istället för att laga felet tas felkoden bort i systemet. Bilen verkar frisk, men felet kvarstår i verkligheten.

Manipulerad dokumentation vid garantikrav

Foto: Lee Charlie / Shutterstock.com

Verkstaden kan påstå att service inte utförts korrekt, selv om du har kvitton. Det används för att neka garantin.

Billiga kopior säljs som originaldelar

Foto: Virrage Images / Shutterstock.com

Du betalar för originaldelar men får billigare alternativ. Resultatet kan bli sämre hållbarhet och förlorad garanti.

Felaktig diagnos för att ta mer betalt

Foto: Juan Jose Toplisek / Shutterstock.com

Små fel presenteras som stora problem. Det leder till dyra reparationer du egentligen inte behövde.

Läs också: Bil: Den som ovetandes har detta med sig riskerar tusentals kronor i böter

Prisuppskattningar som inte hålls

Foto: Hryshchyshen Serhii / Shutterstock.com

Du får en uppskattning – men notan blir dubbelt så stor. Orsaken? "Mer arbete än väntat", men du fick aldrig veta något.

Begagnade delar säljs som nya

Foto: ViDI Studio / Shutterstock.com

Gamla delar poleras och installeras, men faktureras som fabriksnya. Det upptäcks sällan.

Bilen skadas under verkstadsbesöket

Foto: Crime Art / Shutterstock.com

Repade dörrar, småbulor og trasiga detaljer händer – men verkstaden nekar ansvar utan bevis.

"Gratis besiktning" leder till dyra åtgärder

Foto: SaiArLawKa2 / Shutterstock.com

En gratis kontroll inför besiktning visar plötsligt massor av "fel" som måste fixas. Och det blir inte billigt.

Läs också: Samsung Android 16 (One UI 8): Betydligt mjukare animationer [Video]

Läs också: Powerbank återkallas: Brandrisk för 1,1 miljoner enheter

Annons