Följ oss här

Bilar

Verkstadens dolda fällor: så luras bilägare varje dag utan att veta det

Tror du att din bil får rätt service? Det här är verkstadstricken som lurar flest bilägare.

Publicerad

d.

Du lämnar in bilen och forventar ärlighet och kvalitet. Men bakom kulisserna på verkstaden finns rutiner som gör att du betalar mer – eller får dårligere service än du tror.

Här är 10 av de vanligaste fällorna bilägare går i när de tror att allt är i ordning.

Onödiga delar byts utan anledning

Foto: alexgo.photography / Shutterstock.com

Verkstaden hävdar att en del måste bytas, men i verkligheten var den helt okej. Du betalar för något du aldrig behövde.

Servicepunkter hoppas över men faktureras

Foto: Pormezz / Shutterstock.com

Vissa moment utförs inte, men skrivs ändå på fakturan. Kunden förväntas aldrig dubbelkolla.

Läs också: AC i bilen: Den som gör detta bör låta bli att slå på den

Felkoder raderas utan att problemet åtgärdas

Foto: Iryna Inshyna / Shutterstock.com

Istället för att laga felet tas felkoden bort i systemet. Bilen verkar frisk, men felet kvarstår i verkligheten.

Manipulerad dokumentation vid garantikrav

Foto: Lee Charlie / Shutterstock.com

Verkstaden kan påstå att service inte utförts korrekt, selv om du har kvitton. Det används för att neka garantin.

Billiga kopior säljs som originaldelar

Foto: Virrage Images / Shutterstock.com

Du betalar för originaldelar men får billigare alternativ. Resultatet kan bli sämre hållbarhet och förlorad garanti.

Felaktig diagnos för att ta mer betalt

Foto: Juan Jose Toplisek / Shutterstock.com

Små fel presenteras som stora problem. Det leder till dyra reparationer du egentligen inte behövde.

Läs också: Bil: Den som ovetandes har detta med sig riskerar tusentals kronor i böter

Prisuppskattningar som inte hålls

Foto: Hryshchyshen Serhii / Shutterstock.com

Du får en uppskattning – men notan blir dubbelt så stor. Orsaken? "Mer arbete än väntat", men du fick aldrig veta något.

Begagnade delar säljs som nya

Foto: ViDI Studio / Shutterstock.com

Gamla delar poleras och installeras, men faktureras som fabriksnya. Det upptäcks sällan.

Bilen skadas under verkstadsbesöket

Foto: Crime Art / Shutterstock.com

Repade dörrar, småbulor og trasiga detaljer händer – men verkstaden nekar ansvar utan bevis.

"Gratis besiktning" leder till dyra åtgärder

Foto: SaiArLawKa2 / Shutterstock.com

En gratis kontroll inför besiktning visar plötsligt massor av "fel" som måste fixas. Och det blir inte billigt.

Läs också: Samsung Android 16 (One UI 8): Betydligt mjukare animationer [Video]

Läs också: Powerbank återkallas: Brandrisk för 1,1 miljoner enheter

Annons