Bilar
Vad är bäst – en ny bil med höga mil eller en äldre bil med låga mil? Här är svaret
en ny bil med höga mil eller en äldre bil med låga mil?

Att köpa begagnad bil kan kännas som en snårig djungel av körsträckor, motorstorlekar och bilmärken. Men vilka regler gäller egentligen när man försöker navigera i detta komplexa landskap? En ny studie från CBS har gett en del vägledning kring vad som anses vara ett "hälsosamt" antal mil i förhållande till bilens ålder – och vilka bilmärken som åldras bäst.
Enligt experten Tim Roks från begagnatbilsplattformen AutoTrack är det viktigt att först förstå vad som betraktas som normal årlig körsträcka för olika typer av bilar. Bensinbilar kör i genomsnitt 1 250 mil per år, dieselbilar 3 000 mil, elbilar 2 000 mil, och gas- och plug-in-hybrider cirka 2 250 mil. Genom att känna till detta blir det lättare att avgöra om bilens mätarställning verkligen speglar dess faktiska användning.
Det rapporterar Telegraaf.
Intressant nog påpekar Roks att ett högt miltal inte nödvändigtvis behöver vara ett varningstecken – särskilt om bilen främst använts för längre landsvägskörningar. Korta körsträckor där motorn inte hinner bli varm sliter nämligen ofta mer på motorn. "Ett lågt miltal är därför inte automatiskt ett gott tecken," förklarar han, och betonar vikten av att förstå bilens körhistorik.
Läs också: Svara inte om det här numret ringer
En dieselbil som är tio år gammal men bara gått 5 000 mil kan alltså tyda på många korta körningar där motorn sällan blivit riktigt varm.
När det gäller den maximalt acceptabla körsträckan råder det delade meningar bland experterna. Vissa menar att en bensinmotor kan hålla 25 000–30 000 mil, men Roks rekommenderar att man börjar bli försiktig vid 20 000 mil, då risken för dyra reparationer ökar. Komponenter som koppling och växellåda kan då börja visa tecken på slitage.
Bilens servicehistorik spelar också en avgörande roll. En väl underhållen bil kan ofta motivera ett högre miltal, särskilt om det rör sig om märken som Mercedes, BMW, Volkswagen, Suzuki, Honda, Mazda, Toyota och Volvo, vilka är kända för sin driftsäkerhet och robusta teknik.
För den som överväger att köpa en före detta leasing- eller tjänstebil finns det både för- och nackdelar. Dessa bilar har ofta gått många mil, men mestadels på längre körningar där motorn hunnit bli varm ordentligt. Samtidigt är det värt att tänka på att leasingförare inte alltid är lika varsamma med bilen som en privatägare kan vara.
Läs också: Akut Chrome-uppdatering: Två allvarliga sårbarheter har åtgärdats
Slutligen är det viktigt att vara extra noggrann om man överväger att köpa en importerad bil. Stämmer bilens skick inte överens med mätarställningen kan det vara en indikation på att mätaren manipulerats.
Sammantaget ger denna insikt om vad som är ett "hälsosamt" miltal – i kombination med bilens historik och märke – ett stabilt underlag för den som ska köpa begagnad bil. Ett lågt miltal är alltså inte automatiskt bra, och ett högt miltal inte automatiskt dåligt – det beror på bilen, drivmedlet och hur den tidigare använts.
Läs också: Gör dig redo: Android 16 börjar nu rullas ut till Pixel-telefoner