Bilar
Trafikskolor rasar mot regeringens körkortsplan: ”Respektlöst”
Regeringen vill slopa den obligatoriska introduktionsutbildningen för privat övningskörning och samtidigt öppna för fler handledare. Men förslaget möts av hård kritik från trafikskolor – som varnar för att förenklingen kan slå mot både struktur och trafiksäkerhet.

Shutterstock
Förslaget som fick branschen att gå i taket
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson har presenterat en inriktning där kravet på introduktionsutbildning vid privat övningskörning tas bort och där blivande förare ska kunna övningsköra med flera handledare.
– Nu gör vi det lättare att övningsköra. Kravet på introduktionsutbildning för övningskörning ska slopas. Detta är en förenkling som kan leda till mer mängdträning eftersom förslaget bedöms underlätta för blivande förare att övningsköra med flera handledare. Kravet på introduktionsutbildning har inte haft avsedd effekt och nu föreslår regeringen att den tas bort, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, det skriver CarUp.
”Går stick i stäv med allt vi lärt oss”
Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg, som driver trafikskola i Stockholm och är rektor på trafiklärarutbildningen, reagerar starkt på regeringens linje.
– Det låter konstigt att man ska bli bättre förberedd med mindre utbildning, det går stick i stäv med allt vi har lärt oss om människan, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Hon ifrågasätter också att regeringen talar om effekter utan att först göra en tydlig genomlysning.
– Det här är opportunistiskt att säga att det ska bli lättare att övningsköra innan det är beslutat. Först måste man göra en utredning och en konsekvensanalys, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Ministern hänvisar till studier – experten vill se dem
Regeringens argument är att introduktionsutbildningen inte gett önskad effekt. Men Hindenburg säger att hon inte känner igen underlaget som ministern hänvisar till.
– Jag har inte sett någon sådan och vill gärna att de visar mig dem, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Vad gäller i dag vid privat övningskörning?
I dag krävs både körkortstillstånd och en godkänd handledare för privat övningskörning med personbil. Dessutom måste både handledare och elev ha gått en introduktionsutbildning (för behörighet B), enligt Transportstyrelsen.
Trafikskolorna: Privat övningskörning är bra – men inte utan ramar
Sveriges trafikskolor betonar att de inte vill stoppa privat övningskörning, utan ser den som ett viktigt komplement till lektioner på trafikskola.
– Vi från STR är inte emot den privata övningskörningen, snarare tvärtom. Men det ska göras under kontrollerade former, med bra struktur och kunskap vad som är viktigt att träna på. Vi vill hjälpa och stötta den privata.
Hindenburg menar att regeringens förslag i praktiken blir en markering mot yrkeskåren – och att jämförelsen mellan handledare och utbildade trafiklärare blir skev.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
– Det är konstigt att man tror att folk ska bli bättre förberedda med mindre utbildning. Man kan inte jämföra en handledare som fått tre timmars utbildning med en trafiklärare som studerat i 1,5 år, det är respektlöst, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Oro för ”svarta trafikskolor”
En av de tyngsta invändningarna handlar om kontroll och kvalitet – särskilt om kravet på utbildning för handledare försvinner helt.
– Det är förmätet att tro att den privata handledaren ska klara detta helt utan utbildning. Vi vill stötta det så att den privata handledaren kan stötta eleven. Det här kommer bara att gynna de som vill starta svarta trafikskolor, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Bakgrund: Körkortsutbildningen har redan varit under översyn
Frågan om hur körkortsutbildningen ska förändras har utretts i flera steg de senaste åren. Regeringen gav Transportstyrelsen i uppdrag att se över systemet, och ett paket av förslag har tidigare skickats på remiss, enligt Regeringskansliet.
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
Det här händer nu
Nästa steg blir att förslaget bereds vidare politiskt. Kritikerna vill se en tydligare konsekvensanalys – medan regeringen framhåller att förändringen kan ge fler möjligheter till mängdträning och göra vägen till körkort mindre krånglig.
Oavsett slutligt beslut är konfliktlinjen tydlig: mer övning och färre krav – eller mer styrning och mer utbildning.
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare
