Bilar
Tidigare Toyota-chefen förklarar: Därför är elbilar inte framtiden
Han har lett världens största biltillverkare – och nu går han emot strömmen med ett budskap som får många att höja på ögonbrynen.

Shutterstock.com
Elbilen ses av många som lösningen på klimatproblemet
Den har ingen avgasrör och släpper därför inte ut något under körning. Dessutom kan den laddas med el från sol eller vind - energi som i teorin kan användas ända tills jorden går under.
Men enligt Toyotas tidigare vd, Akio Toyoda, är verkligheten betydligt mer komplex.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Han har vid flera tillfällen varnat för att göra elbilar till något de inte är.
När man ser till hela bilens livscykel - från batteritillverkning och elproduktion till skrotning - kan en elbil, menar han, ha lika stor miljöpåverkan som tre hybridbilar.
Den stora klimatboven
Framställningen av batterier kräver enorma mängder energi och resurser.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Brytningen av metaller som litium, kobolt och nickel är energikrävande och förknippad med stora koldioxidutsläpp.
Toyoda menar dessutom att problemet förvärras av att elbilar ofta laddas med el som inte kommer från förnybara källor, utan från kol och naturgas.
Hybridbilen som mellanväg
Toyota har sålt omkring 27 miljoner hybridbilar världen över.
Enligt Akio Toyoda är hybriden en logisk mellanlösning - den utnyttjar befintlig infrastruktur och minskar utsläppen här och nu.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Han menar inte att elbilar ska skrotas, men att omställningen går för snabbt.
I länder där elen fortfarande kommer från fossila bränslen kan hybridbilar, enligt Toyoda, vara det bättre alternativet på kort sikt.
Toyotas strategi och debatten framåt
Akio Toyodas uttalanden har inte tagits emot med öppna armar överallt.
Flera livscykelanalyser visar nämligen att elbilar, trots ett större klimatavtryck vid tillverkningen, över tid släpper ut långt mindre koldioxid än både bensin- och hybridbilar.
Enligt en analys som Danska Trenden lyfter fram, har en elbil 'betalat av sin klimatskuld' efter 30.000 - 45.000 körda kilometer.
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
Debatten om framtidens bilar är långt ifrån över.
För vissa är elbilen den självklara vägen framåt.
Men Akio Toyoda påminner om att vägen mot en grönare värld sällan ser likadan ut för alla.
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare
