Följ oss här

Bilar

Stor bilorganisation varnar: Håll dig långt borta från den här nya bilen

Lågprismärke underkänns – igen – i säkerhetstest

Publicerad

d.

Dacia biltest

Allt fler nya bilar rullar ut på vägarna, men hur säkra är de egentligen? I den senaste testrundan från Euro NCAP har 16 modeller granskats – och skillnaderna är stora. Flera bilar får toppbetyg, medan andra visar tydliga brister som kan få allvarliga konsekvenser vid en olycka.

En av de modeller som klarade sig sämst i testet är en ny, stor SUV från ett populärt lågprismärke. Bilen får bara tre av fem stjärnor – och enligt FDM, Danmarks motsvarighet till svenska Motormännen, innebär det att modellen helt enkelt inte bör rekommenderas till svenska eller danska bilköpare.

Säkerheten ligger långt under vad man bör kunna förvänta sig av en bil som lanseras 2025. Bland annat saknas en krockkudde mellan framsätena, och system för automatisk nödbromsning är föråldrade. Det är frustrerande att se att vissa tillverkare fortfarande prioriterar låga priser över människors säkerhet, säger Søren W. Rasmussen, teknisk redaktör hos FDM.

Modellen det handlar om är Dacia Bigster – och testet bekräftar att märkets låga prislapp ofta kommer med ett kompromissat säkerhetsnivå.

Kia EV3 – Årets bil i Danmark imponerar, men…

På andra sidan av skalan finns bilar som presterar utmärkt. Kia EV3, som nyligen utsetts till Årets bil i Danmark 2025, får fem stjärnor i nästan alla versioner. Undantaget är den billigaste varianten, som bara får fyra stjärnor eftersom ett mer avancerat säkerhetspaket måste köpas till.

FDM uppmanar därför den danska importören att göra paketet standard, särskilt eftersom det handlar om funktioner som kan rädda liv. Det bör dock nämnas att testet också påpekade brister – som att airbagen i ratten inte blåstes upp tillräckligt, och att nackstöden i baksätet inte ger fullgott skydd vid pisksnärtskador.

Fyra stjärnor – godkänt men inte bäst

Modellerna Peugeot 3008, Peugeot 5008 och Opel Grandland får alla fyra stjärnor, vilket betraktas som godkänt i det uppdaterade 2025-testet. De missar den femte stjärnan främst för att deras säkerhetssystem inte är helt uppdaterade – till exempel saknas övervakning som kontrollerar att föraren är fokuserad på körningen.

Vi vet att sådan teknik är på väg, men det är synd att tillverkarna inte har hunnit få med det i dessa modeller, säger Søren W. Rasmussen.

Även nya Renault 4, som delar plattform med Renault 5, får fyra stjärnor. Den saknar bland annat krockkudde mellan framsätena, vilket även gäller Peugeot och Opel-modellerna.

Varför har tillverkarna inte fått det på plats ännu? frågar Søren W. Rasmussen retoriskt.

Tyngre bilar – hårdare kollisioner

Nästan alla bilar i testet är stora SUV:ar – många av dem elbilar – vilket innebär att vikten har ökat markant. De senaste åren har bilarnas medelvikt stigit med cirka 100 kilo, och det påverkar krocksäkerheten.

När en tung SUV kolliderar med en annan bil är det stor skillnad i hur mycket energi som absorberas. Vissa bilar skyddar sina egna passagerare väl, men är desto mer aggressiva mot andra trafikanter. Det gäller exempelvis Audi Q5 och VW Tayron.

En bra krocksäkerhet handlar i dag inte bara om dem som sitter i bilen, utan lika mycket om de som finns runt omkring. Därför testar Euro NCAP nu också hur hårda bilarna är mot andra vid en kollision, säger Søren W. Rasmussen.

Testresultat – Euro NCAP 2025

BilmodellBetyg
Audi A5 PHEV (2024)⭐⭐⭐⭐⭐
Audi Q5⭐⭐⭐⭐⭐
Dacia Bigster (2024)⭐⭐⭐
Ford Tourneo⭐⭐⭐⭐
Kia EV3⭐⭐⭐⭐
Kia EV3 med säkerhetspaket⭐⭐⭐⭐⭐
MG S5⭐⭐⭐⭐⭐
Opel Grandland⭐⭐⭐⭐
Peugeot 3008⭐⭐⭐⭐
Peugeot 5008⭐⭐⭐⭐
Renault 4 (2024)⭐⭐⭐⭐
Tesla Model 3 (2024)⭐⭐⭐⭐⭐
Toyota C-HR PHEV (2024)⭐⭐⭐⭐⭐
Voyah Courage⭐⭐⭐⭐⭐
VW Tayron⭐⭐⭐⭐⭐
VW Transporter⭐⭐⭐⭐⭐
Annons