Följ oss här

Bilar

Säg farväl till höga reparationskostnader: De här motorerna bör du undvika

Experterna pekar ut motorerna som kan bli dyrare än du anar i längden.

Publicerad

d.

Shutter.B / Shtuterstock.com

Att köpa bil är sällan billigt, särskilt inte när det handlar om nya modeller.

Därför väljer många att satsa på en begagnad bil i stället. Det kan vara ett klokt val, men det finns också fallgropar. Den största risken handlar inte om slitna säten eller små repor i lacken - utan om motorns tillförlitlighet.

När bilarna blir äldre ökar risken för tekniska problem. En av de vanligaste orsakerna är kamkedjan, som har en helt avgörande funktion: den ser till att vevaxeln och kamaxlarna arbetar i perfekt takt.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Om kedjan går av eller hoppar kan det orsaka omfattande motorskador - och reparationen blir ofta så dyr att många hellre skrotar bilen än lagar den.

Det rapporterar topgear.nl.

Motorerna du bör se upp med

Den franska tidningen Auto Journal har kartlagt vilka motorer som oftare än andra drabbas av problem med kamkedjan.

Högst upp på listan finns BMW:s N14, en 1,6-liters turbomotor som även sitter i Mini, Peugeot och Citroën. Bland de mer exklusiva märkena pekas Jaguar och Land Rover ut för sina problem med 2,0-liters Ingenium-dieselmotorer.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Läs också: Batteriernas livslängd kan femdubblas: Norge kan ha hittat lösningen på elbilens största svaghet

Även japanska tillverkare, som annars har rykte om sig att bygga pålitliga bilar, nämns i rapporten. Mazdas 2,2-liters diesel har visat sig känslig, och Toyotas 1,3-liters VVT-i kan få problem - särskilt om man inte använder rätt motorolja.

Dessutom nämns Volkswagens EA211 och EA113, Renaults och Nissans 1,2 H5F, samt Stellantis Multijet-dieslar.

Förebyggande underhåll lönar sig

Det här är inget problem som drabbar ett enskilt märke. Många mindre turbomotorer med direktinsprutning, tillverkade mellan 2008 och 2016, har liknande svagheter.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Just därför är regelbundet underhåll viktigare än någonsin. Täta oljebyten, förebyggande byte av slitdelar och ett besök på verkstad vid minsta konstiga ljud kan spara bilägare från mycket dyra reparationer.

Innan du köper en begagnad bil är det också klokt att läsa bilforum och ägargrupper på nätet. Tillverkarna har ofta gjort förbättringar under årens gång, och det kan vara avgörande för om en bil med riskmotor är ett tryggt köp - eller en tickande bomb.

Med lite research och rätt skötsel kan en begagnad bil fortfarande vara ett utmärkt val. Det gäller bara att veta vilka motorer du ska hålla dig borta från.

Läs också: De flesta bilägare glömmer detta på vintern: Den dolda fienden som kan skada din bil och kosta dig tusentals kronor

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare

Annons