Följ oss här

Bilar

Ingen vill ha dem: Dessa bilar har blivit nästintill omöjliga att sälja vidare

Det som började bra slutade inte riktigt lika lyckligt.

Publicerad

d.

Biler, bilmærker

Foto: odecam / Shutterstock.com

Det började som en riktig framgångssaga för Peugeot 208, Citroën C3 och Opel Corsa.

De tre modellerna sålde som smör hos återförsäljarna och hyllades för sin bränsleeffektivitet och moderna teknik.

Idag ser bilden dock helt annorlunda ut. Ägare till modeller från 2014–2020 har nämligen svårt att hitta köpare som är villiga att betala ett rimligt pris.

Men varför?

Läs också: Bilister som kör detta bilmärke är mest missnöjda med sina bilar

Enligt tidningen Linternaute ligger problemet i PureTech-motorn, som med tiden fått ett rykte om sig att vara opålitlig.

Problemet beror främst på en konstruktionsmiss där kamremmen slits snabbare än väntat på grund av kontakt med motoroljan. I värsta fall kan det leda till allvarliga motorfel och kostsamma reparationer.

Återförsäljare nekar eller lägger låga bud

Det dåliga ryktet har gjort bilhandlare mer skeptiska till bilar med PureTech-motor.

"Vi tar inte tillbaka någon PureTech om den inte fortfarande har garanti," säger Yoni Dayan från Simplicicar.

Läs också: Galaxy Ring 2 är inte på väg just nu

De återförsäljare som ändå accepterar bilarna lägger ofta låga bud för att kompensera för de potentiella riskerna.

Analyser visar också att modellernas andrahandsvärde inte direkt imponerar.

En Peugeot 208 från 2015 med 82 hästkrafter har idag tappat 61 procent av sitt ursprungliga värde. Det är betydligt mer än en motsvarande Volkswagen Polo, som tappat 48 procent.

En Citroën C3 från samma år har förlorat hela 65 procent av sitt värde.

Läs också: Följ med live: Världens största räckviddstest av elbilar är igång!

Har förlängt garantitiden

För att återvinna konsumenternas förtroende har Stellantis, koncernen bakom de berörda modellerna, vidtagit flera åtgärder.

Garantitiden har förlängts till 8 år eller 160 000 kilometer, och skrotningspremier har införts för ägare som väljer att byta upp sig till en nyare modell.

Om dessa åtgärder räcker för att återställa bilarnas egentliga värde återstår att se. Risken för motorproblem kommer alltid att finnas där.

Läs också: iPhone 17 kommer i höst: Fyra modeller, nya kameror och möjligt prishopp

Läs också: Nu är det slut: Dessa iPhone-modeller får inga fler uppdateringar

Jag heter Henrik och är redaktör här på Teksajten.se, liksom för våra danska och norska techsajter. Jag är en riktig tekniknörd och älskar att grotta ner mig i allt som är nytt. I början använde jag iPhone, men förälskade mig senare i Android – och har sedan dess haft allt från Samsung och Huawei till Pocophone och OnePlus. Just nu använder jag en OnePlus 13. Jag hoppas att du gillar vår redaktions tekniknyheter!

Annons