Bilar
Ingen vill ha dem: Dessa bilar har blivit nästintill omöjliga att sälja vidare
Det som började bra slutade inte riktigt lika lyckligt.

Det började som en riktig framgångssaga för Peugeot 208, Citroën C3 och Opel Corsa.
De tre modellerna sålde som smör hos återförsäljarna och hyllades för sin bränsleeffektivitet och moderna teknik.
Idag ser bilden dock helt annorlunda ut. Ägare till modeller från 2014–2020 har nämligen svårt att hitta köpare som är villiga att betala ett rimligt pris.
Men varför?
Läs också: Skydda dig själv: Så spionerar Meta och Yandex på Android-användare i hemlighet
Enligt tidningen Linternaute ligger problemet i PureTech-motorn, som med tiden fått ett rykte om sig att vara opålitlig.
Problemet beror främst på en konstruktionsmiss där kamremmen slits snabbare än väntat på grund av kontakt med motoroljan. I värsta fall kan det leda till allvarliga motorfel och kostsamma reparationer.
Återförsäljare nekar eller lägger låga bud
Det dåliga ryktet har gjort bilhandlare mer skeptiska till bilar med PureTech-motor.
"Vi tar inte tillbaka någon PureTech om den inte fortfarande har garanti," säger Yoni Dayan från Simplicicar.
Läs också: Huawei Watch D2 håller koll på ditt blodtryck | TEST
De återförsäljare som ändå accepterar bilarna lägger ofta låga bud för att kompensera för de potentiella riskerna.
Analyser visar också att modellernas andrahandsvärde inte direkt imponerar.
En Peugeot 208 från 2015 med 82 hästkrafter har idag tappat 61 procent av sitt ursprungliga värde. Det är betydligt mer än en motsvarande Volkswagen Polo, som tappat 48 procent.
En Citroën C3 från samma år har förlorat hela 65 procent av sitt värde.
Läs också: Därför ska du aldrig lämna laddaren i uttaget utan din mobil
Har förlängt garantitiden
För att återvinna konsumenternas förtroende har Stellantis, koncernen bakom de berörda modellerna, vidtagit flera åtgärder.
Garantitiden har förlängts till 8 år eller 160 000 kilometer, och skrotningspremier har införts för ägare som väljer att byta upp sig till en nyare modell.
Om dessa åtgärder räcker för att återställa bilarnas egentliga värde återstår att se. Risken för motorproblem kommer alltid att finnas där.
Läs också: Nintendo Switch 2 avslöjad: Här är vad teardown-videon visar
Läs också: Volvo-kris: Kina tar över