Bilar
Den här kända SUV modellen ger verkstaden huvudvärk: det här vill ingen berätta
Mekanikere undviker denna SUV – och nu vet vi varför.

Den är populär på vägarna, har ett starkt varumärke och får fina betyg i tester. Men i verkstaden ser bilden helt annorlunda ut. Den här SUV:en orsakar mer problem än någon vill erkänna, och många bilägare får en dyr overraskning.
Här är 10 skäl till att mekaniker helst undviker den.
Växellådan krånglar tidigt – och det blir dyrt

Redan efter 8.000 mil rapporteras problem med automatlådan. Reparationen är komplicerad och reservdelarna kostsamma.
Elektroniken strular utan förklaring

Systemfel uppstår utan tydlig orsak. Inte ens auktoriserade verkstäder lyckas alltid hitta felet.
Läs också: AC i bilen: Den som gör detta bör låta bli att slå på den
Turbons livslängd är kortare än förväntat

Turbohaveri sker ofta långt innan bilen tappat sitt värde. Orsaken? Känslig konstruktion och höga driftskrav.
Bakaxelproblem som påverkar körkänslan

Flera exemplar uppvisar bakvagnsproblem som leder till instabilitet och ökad slitning.
Rost trots rostskydd

Modellen drabbas ofta av rost i hjulhus och underredets skarvar, trots underredesbehandling.
Reservdelar som inte passar som de ska

Eftermarknadsdelar ger ofta felmontering. Det skapar nya fel och merarbete.
Läs också: Bil: Den som ovetandes har detta med sig riskerar tusentals kronor i böter
Fukt ger elfel i kablar och kontakter

Elkablar är inte tillräckligt isolerade. Det leder till kortslutning och driftstörningar.
Varningslampor som låter utan anledning

Lampor blinkar utan att något egentligen är fel. Det orsakar onödig oro och felsökning.
Hög servicekostnad och dålig dokumentation

Verkstadspersonal vittnar om bristande teknisk information, vilket förlänger reparationstiden.
Buggar efter mjukvaruuppdateringar

Efter uppdatering krånglar system som klimatkontroll och farthållare. Ibland försvinner funktioner helt.
Läs också: Samsung Android 16 (One UI 8): Betydligt mjukare animationer [Video]
Läs också: Powerbank återkallas: Brandrisk för 1,1 miljoner enheter