Bilar
Bilen du inte får köpa 2030 – men fortfarande kan idag

Shutterstock.com
1. EU:s nya förbud förändrar bilmarknaden för alltid

År 2030 träder EU:s planerade förbud mot nya bensin- och dieselbilar i kraft. Det innebär att många av de modeller vi känner och litar på snart försvinner från marknaden. För Sverige, Norge och Danmark blir omställningen stor – särskilt eftersom många nordiska bilister fortfarande föredrar vanliga bilar framför el. Förbudet markerar slutet på mer än 100 års dominans för förbränningsmotorn.
2. Förändringen börjar redan 2026

Även om 2030 kan låta långt bort, inleds de första utfasningarna redan 2026. Flera tillverkare, bland annat Volkswagen, Toyota och Ford, har bekräftat att de slutar producera klassiska motorer i vissa modeller. Det gäller populära serier som Ford Focus, Toyota Corolla och Volkswagen Golf med bensinmotor. Många återförsäljare rapporterar redan ökat intresse för de sista versionerna.
3. Bensinbilarna som snart är historia

Den traditionella bensinbilen är under press. EU:s krav på CO₂-utsläpp per kilometer blir så strikta att de flesta tillverkare inte längre kan uppfylla dem utan elektrifiering. Det innebär att modeller som Opel Astra, Kia Ceed och Peugeot 208 i sina rena bensinversioner fasas ut. För många nordbor som vill ha enkel teknik och låga underhållskostnader är det en förlust.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
4. Dieselns definitiva farväl

Diesel, en gång motorvägens kung, står nu inför sitt slutliga farväl. Skärpta miljözoner i städer och högre skatter gör tekniken olönsam. I Sverige har försäljningen av nya dieselbilar rasat till under 5 %, och Norge samt Danmark väntas följa efter före 2027. För de som kör långt och tungt är diesel fortfarande praktiskt – men framtiden är avgjord.
5. Hybridbilar – den sista realistiska mellanvägen

Hybridbilarna står som det sista kompromisset mellan tradition och framtid. Toyota, Renault och Mazda håller fast vid dem som alternativ till elbilar i övergångsfasen. Särskilt laddhybrider väntas bli populära fram till 2028, då EU-reglerna fortfarande tillåter försäljning av vissa lågutsläppsmodeller. De är billigare att köra än bensinbilar och mer praktiska än många elbilar i nordiskt klimat.
6. Vad händer med begagnatmarknaden?

När nya bensin- och dieselbilar försvinner kommer begagnatmarknaden att växa kraftigt. Experter förutspår att vissa modeller kan öka i värde, särskilt i Norden där infrastrukturen för elbilar fortfarande inte är komplett. Klassiska, driftsäkra modeller som Toyota Avensis, VW Golf och Volvo V60 kan bli framtidens samlarobjekt – inte av nostalgi, utan för att de helt enkelt fungerar.
7. Därför kommer vissa bilar att stiga i värde

Enligt data från JATO Dynamics och AutoScout24 har priset på begagnade bensinbilar redan stigit med upp till 15 % sedan 2023. När de nya reglerna träder i kraft kan efterfrågan öka ytterligare. Konsumenter som köper en ny bensin- eller hybridbil nu kan därför få en värdebeständig bil – till skillnad från många elbilar som tappar värde snabbt på grund av teknisk utveckling.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
8. Sista chansen innan reglerna ändras

För vanliga bilköpare i Norden är 2025–2026 de sista realistiska åren att köpa en ny bil med förbränningsmotor. Därefter kommer utbudet att krympa och priserna på begagnade bilar att stiga. Övergången till el är oundviklig, men för många handlar det inte om motstånd mot teknik – utan om sunt förnuft. En bensinmotor startar fortfarande i minus 20 grader. Det kan man inte lagstifta bort.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser