Appar
Instagram lanserar äntligen iPad-app – 15 år efter starten
Instagram har efter många års väntan släppt en egen app för iPad. Det har gått hela 15 år sedan plattformen först dök upp på iPhone 2010 – men nu är den här.

PixieMe / Shutterstock
Anpassad för större skärm
Till skillnad från mobilversionen är iPad-appen utformad för att dra nytta av surfplattans större skärm. När appen öppnas möts användaren direkt av ett flöde med Reels. Dessutom går det att sortera inlägg och Reels kronologiskt, med de senaste överst – något som påminner om hur sociala medier fungerade innan algoritmerna tog över, skriver Engadget.
Kommentarsfält på Reels visas nu bredvid videon istället för under, och i meddelandefunktionen visas både inkorg och konversationer samtidigt – ungefär som i webbläsarversionen av Messenger.
Ett oväntat skifte i Instagrams strategi
Det intressanta är att detta kommer bara två år efter att Instagrams chef Adam Mosseri öppet sagt att iPad inte var en tillräckligt stor marknad för att utveckla en separat app.
”Det är fortfarande inte en tillräckligt stor grupp människor för att vara en prioritet”, skrev han på X då, men tillade att de hoppades kunna ta tag i det längre fram. Nu har det alltså blivit verklighet.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Varför nu?
Frågan många ställer sig är varför Instagram ändrat kurs just nu. Är det en signal om att surfplattor återigen är på väg att bli viktigare i vårt digitala liv? Eller handlar det helt enkelt om att möta efterfrågan från en trogen användarbas som länge velat ha en mer anpassad upplevelse?
En sak är säker – för alla som väntat i över ett decennium är det här en lansering som lär tas emot med öppna armar.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna