Appar
Apple trycker in fler annonser i App Store – sökresultaten blir tätare
Apple öppnar för fler annonser i App Store-sökningar. Från och med nästa år ska reklam inte bara visas högst upp – utan även längre ner i listorna. Syftet är att ge annonsörer fler chanser att nå användare, enligt bolaget.

BigTunaOnline / Shutterstock
Fler annonsplatser i sökresultaten
I dag finns bara en annonsplats i App Stores sökresultat: allra högst upp. Söker du till exempel på Facebook kan du därför mötas av en annons för TikTok – om TikTok har vunnit budgivningen på just det sökordet.
Nu ändrar Apple på upplägget. Enligt information på företagets Apple Ads-sajt ska fler annonser börja visas även längre ner i sökresultaten. Förändringen ska börja gälla under 2026, uppger Apple.
Apple: Sök är nyckeln till nedladdningar
Apple motiverar beslutet med hur central sökfunktionen är för hur appar hittas och laddas ner.
– Sök är det vanligaste sättet att hitta och ladda ner appar i App Store, med nästan 65 procent av alla nedladdningar som sker direkt efter en sökning, skriver Apple på sin webbplats.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Genom fler annonsplatser vill bolaget, enligt egen utsago, ge utvecklare och annonsörer fler möjligheter att driva nedladdningar.
Ingen kontroll över exakt placering
Annonsörer kommer inte själva kunna välja var i sökresultaten deras annonser visas. I stället avgör Apples auktionssystem placeringen, baserat på bland annat budnivå och konkurrens.
Samma annonskampanj kan därför visas både högst upp och längre ner i listan – och placeringen kan variera även inom en och samma kampanj, enligt Apple.
Samma format – samma prissättning
Trots fler annonsytor förändras inte själva annonsformatet. Apple uppger att annonserna kommer se likadana ut oavsett placering, med antingen en standardiserad produktsida eller en anpassad sida samt möjlighet till djuplänk.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Debiteringen ligger fast. Annonsörer betalar fortsatt per klick eller per installation.
800 miljoner besök varje vecka
Apple lyfter samtidigt fram räckvidden i App Store. Enligt bolaget besöker över 800 miljoner användare butiken varje vecka, och mer än 85 procent laddade ner minst en app vid sitt senaste besök.
Apple hävdar också att annonser högst upp i sökresultaten har en konverteringsgrad på omkring 60 procent.
Lanseras 2026
De nya annonsplatserna blir tillgängliga för annonsörer under 2026 och kommer att stödjas i iOS och iPadOS 26.2 och senare versioner. Befintliga sökannonser blir automatiskt aktuella för de nya placeringarna, enligt Apple.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Mer information finns på Apple Ads webbplats, uppger bolaget.
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
