AI
OpenAI nekar annonser i ChatGPT – men lämnar dörren på glänt
Rykten om att ChatGPT börjat visa annonser har blossat upp efter att skärmdumpar på sociala medier visat köpknappar och appförslag mitt i samtal.

Meir Chaimowitz / Shutterstock.com
Men OpenAI:s ChatGPT-chef Nick Turley avfärdar uppgifterna: det pågår inga aktiva annonstester och bilderna som cirkulerar är enligt honom antingen fejk eller misstolkade. Samtidigt medger bolaget att reklam kan bli aktuellt i framtiden – om det sker “varsamt”.
Skärmdumparna som satte fart på annonsryktena
Det hela tog fart när användare började dela bilder där ChatGPT tycktes föreslå shopping hos Target eller att koppla upp appar som Peloton, även i sammanhang där det inte verkade relevant. Inläggen fick snabbt spridning och väckte oro – särskilt eftersom vissa av fallen rapporterades av betalande användare som förväntar sig en reklamfri tjänst, skriver bland andra Business Insider.
OpenAI:s svar: “Inte annonser”
Nick Turley gick ut på X och slog fast att OpenAI inte kör några “live tests” av annonser i ChatGPT. Enligt honom är det som syns i skärmdumparna inte verkliga annonser, skriver Business Insider.
OpenAI har i stället pekat på att det handlar om funktioner för app- och tjänsteintegration – alltså ett sätt att låta ChatGPT föreslå verktyg eller shoppingflöden när det passar i samtalet, inte ett betalt annonsformat. Det ligger i linje med satsningar på så kallad “commerce” i ChatGPT, där användare kan slussas vidare till köp i vissa scenarier, enligt Business Insider.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Intern kritik: “Om det känns som en annons är det ett problem”
Samtidigt visar repliker från andra OpenAI-toppar att bolaget tar användarnas reaktioner på allvar. Forskningschefen Mark Chen skrev att OpenAI “föll kort” i hur funktionen upplevdes och att allt som känns som reklam måste hanteras varsamt. Han uppgav också att typen av förslag nu stängts av medan modellen finjusteras och att bättre användarkontroller är på väg.
Kodfynd och framtidsfrågan om reklam
Trots förnekanden om pågående annonser har spekulationerna fått nytt bränsle av att utvecklare hittat referenser till en möjlig annonsfunktion i en betaversion av ChatGPT-appen för Android.
Turley har tidigare sagt att OpenAI inte utesluter reklam som affärsmodell, men att det i så fall måste ske på ett sätt som inte urholkar förtroendet för produkten. I intervjuer med The Verge har han betonat att användarnas tillit är central och att eventuella annonser måste vara “tänksamma” och inte påverka svarens kvalitet, skriver The Verge.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
OpenAI prioriterar ChatGPT – och pausar sidospår
Parallellt kommer uppgifter om att OpenAI just nu fokuserar hårt på att förbättra kärnprodukten ChatGPT och skjuter upp andra initiativ, däribland reklamplaner. Det framgår av en Reuters-rapport som hänvisar till interna diskussioner efter ökad konkurrens på AI-marknaden.
Vad betyder det här för användarna?
I praktiken säger OpenAI alltså två saker samtidigt:
- ChatGPT visar inte annonser i dag och de virala skärmdumparna ska inte tolkas som betald reklam.
- Bolaget stänger inte dörren för reklam i framtiden, men lovar försiktighet.
För användarna är konflikten tydlig: även “icke-betalda” produktförslag kan kännas som annonser när de dyker upp mitt i en konversation. Och det är just den upplevelsen OpenAI nu försöker mota – innan frågan om riktig reklam ens blir skarp.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
