Elbilar
Svenska skattepengar finansierade elbilar – Volvo sålde dem utomlands
Volvo en av Sveriges största exportörer av begagnade elbilar.

Sverige står inför ett växande problem – exporten av begagnade elbilar ökar kraftigt, och det hotar landets elektrifiering av bilparken.
Enligt myndigheten Trafikanalys har exporten av elbilar ökat med 75 procent under det senaste året, vilket innebär att minst 18 118 elbilar lämnat Sverige. Nu avslöjar Carup att Volvo Cars helägda dotterbolag, Volvo Bil i Göteborg, är en av de största aktörerna bakom denna utveckling.
LÄS OCKSÅ: Nothing Phone 3a och 3a Pro: Mycket mobil för pengarna – nu i Sverige
Transportstyrelsens statistik visar att Volvo Bil i Göteborg har exporterat 1 450 elbilar under 2024. Det gör bolaget till Sveriges tredje största exportör av begagnade elbilar, efter två stora auktionsföretag. Exporten sker trots att bilarna tidigare fått betydande klimatbidrag från staten.
100 miljoner i klimatbonus – bilarna lämnar landet
De exporterade bilarna har använts som leasingfordon för personal hos Volvo Cars, Volvo Group, Polestar och Geely samt hyrbilsbolaget Hertz. Varje bil har mottagit mellan 50 000 och 70 000 kronor i klimatbonus från svenska skattepengar. Totalt handlar det om cirka 100 miljoner kronor, det skriver CarUp.
LÄS OCKSÅ: Samsung och ChatGPT: AI-revolutionen når TV-skärmen
När leasingperioden gått ut har Volvo Bil först försökt sälja bilarna till svenska Volvohandlare, men när efterfrågan varit låg har bilarna istället sålts till auktoriserade Volvohandlare i Europa.
– Bilarna har i de fall det är applicerbart erhållit klimatbonus enligt gällande regelverk. De har sedan rullat minst ett år i Sverige. Vill sedan inte svensk Volvohandel köpa en bil av oss så säljer vi till våra auktoriserade Volvohandlare i Europa. Det gäller oavsett drivlina, säger Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars.
Exporten av elbilar hotar Sveriges klimatsatsning
Den ökande exporten av begagnade elbilar har blivit en så stor faktor att den nu påverkar Sveriges övergång till eldrivna fordon. Trafikanalys har varnat för att den omfattande utförseln av elbilar har en ”betydande påverkan” på Sveriges möjlighet att minska koldioxidutsläppen.
LÄS OCKSÅ: WhatsApp 2025: Personligare, snabbare och roligare – här är nyheterna
Genom att elbilarna exporteras istället för att rulla vidare på svenska vägar minskar möjligheterna att sänka landets transportrelaterade utsläpp. Den svenska elbilsmarknaden är för svag för att absorbera de begagnade bilarna, vilket gör att de istället hamnar i andra europeiska länder.
De allra största exportörerna av elbilar i Sverige är auktionsbolagen Tradingsolutions och BCA Vehicle Remarketing, som säljer fordon till bilhandlare över hela Europa. Men Volvo Bil i Göteborg ligger inte långt efter.
De 20 största exportörerna av elbilar i Sverige 2024
Enligt Transportstyrelsens statistik ser listan över de största exportörerna av elbilar i Sverige ut så här:
- Tradingsolutions SV AB – 3 209 exporterade fordon
- BCA Vehicle Remarketing AB – 2 943 fordon
- Volvo Bil i Göteborg AB – 1 450 fordon
- Kvdbil AB – 731 fordon
- Handlarbudet Trading AB – 653 fordon
- Autoett European Cars B.V. – 559 fordon
- Kamux AB – 540 fordon
- Norwagen AB – 506 fordon
- Transiett AB – 479 fordon
- Aslak AB – 334 fordon
- Saka AB – 273 fordon
- Leaseplan Sverige AB – 269 fordon
- Bendt Bil AB – 192 fordon
- HB Import AB – 182 fordon
- Svenska Företagsfordon AB – 144 fordon
- Cars2Click AB – 137 fordon
- Leaseplan Sverige AB – 136 fordon
- Aftén Bilcenter AB – 133 fordon
- Carla AB – 131 fordon
- Förenade Bil i Göteborg AB – 115 fordon
Volvo lovar satsningar för att minska exporten
Volvo Cars meddelar nu att de vill vidta åtgärder för att fler begagnade elbilar ska stanna i Sverige.
– Volvo Car Sverige har som mål att sälja fler nya och begagnade elbilar i Sverige, och vi tror mycket på att utbilda våra kunder för att de ska få uppleva nyttan och glädjen i att köra elbil. Svensk Volvohandel kommer under året med ett antal satsningar för att sälja fler elbilar i Sverige. Vi vill på så sätt bidra till att öka efterfrågan, vilket är den bästa vägen att gå för att minimera export, säger Magnus Holst till CarUp.
Om dessa satsningar kommer att minska exporten av begagnade elbilar återstår att se. Men klart är att utvecklingen har blivit en utmaning för Sveriges ambition att elektrifiera sin bilflotta och minska utsläppen.