Elbilar
Letar du efter en begagnad elbil: detta model bör du undvika
Billig elbil? Inte alltid en bra affär – här är 10 begagnade modeller du bör hålla dig borta från.

En begagnad elbil kan verka som ett klokt köp – men vissa modeller är mer problem än de är värda. Kort räckvidd, brist på reservdelar och tekniska barnsjukdomar har gjort flera elbilar till dåliga affärer på andrahandsmarknaden.
Här är 10 elbilar du bör tänka dig noga för innan du köper – oavsett hur godt erbjudandet verkar.
Renault Fluence Z.E. – Föråldrat batterikoncept och dålig tillgång på delar

Såldes med hyrbatteri via Better Place – ett företag som inte längre finns. Reservdelar är svåra att hitta och batteriet ofta oanvändbart.
Nissan Leaf (första generationen) – Alldeles för kort räckvidd

Tidiga Leaf har ingen batterikylning, vilket gör att batteriet snabbt tappar kapacitet. Under 100 km är inte ovanligt – särskilt vintertid.
Peugeot iOn / Citroën C-Zero – Dålig komfort och gammal teknik

Små och billiga, men också bullriga och tekniskt föråldrade. Räckvidden är låg, och säkerheten ligger efter moderna krav.
BMW i3 (äldre årsmodeller) – Dyr att underhålla och svår att älska

Äldre i3 har små batterier och använder dyra specialdelar. Designen är inte för alla – och underhållet kan bli en dyr historia.
Tesla Model S (före 2016) – Problem bakom lyxytan

Flera rapporter om dörrproblem, elektronikfel och batterifel. Utan garanti kan det bli mycket dyrt att hålla den körklar.
Mitsubishi i-MiEV – Tidsresan bakåt

Den delar teknik med iOn och C-Zero och är lika gammalmodig. Långsam, liten och bäst lämpad för väldigt korta turer.
Smart ForTwo Electric Drive (äldre versioner) – Fungerar bara ibland

Extremt kort räckvidd, mycket liten – och inte alltid tillförlitlig. Tidiga modeller är svåra att använda i vardagen.
Ford Focus Electric – Dyr, trång och svår att laga

Låg räckvidd, trångt bagageutrymme och reservdelsbrist. Modellen är ovanlig och har få verkstäder som är vana vid den.
Chevrolet Spark EV – Importproblem och laddningsbekymmer

De få exemplar som finns i Sverige är oftast importbilar. Med amerikansk laddstandard och svårt att få tag i delar är den inget tryggt val.
Fiat 500e (USA-import) – Lockande, men riskabel

Många Fiat 500e är gråimporterade från USA. De saknar ofta dokumentation och har mjukvaruproblem som gör dem svåra att lita på.