Följ oss här

Streaming

TV 2 och Viaplay förlorar miljoner: Därför kan din streamingavgift snart öka

Publicerad

d.

ChristianLphoto/shutterstock.com

Spelreklamsförbud slår hårt mot streamingekonomin

shutterstock.com

TV 2 och Viaplay står inför mångmiljonförluster enligt MereMobil.dk. Ett nytt politiskt ingrepp mot spelreklam tar bort viktiga annonsintäkter – och kostnaden kan hamna hos konsumenterna.

Vissel-till-vissel-förbudet ändrar spelplanen

Shutterstock.com

Lagen förbjuder spelreklam från 10 minuter före avspark till 10 minuter efter slutsignal. Syftet är att bromsa spelberoende, men konsekvenserna märks tydligt inom tv- och streamingsektorn.

TV 2: Miljonförluster måste täckas

jd8/shutterstock.com

TV 2 förlorar ett tvåsiffrigt miljonbelopp årligen, enligt deras kommersiella direktör. När intäkterna faller kraftigt måste pengarna hittas någon annanstans – ofta via prishöjningar.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Viaplay: Prisjusteringar kan bli nödvändiga

T. Schneider/shutterstock.com

Även Viaplay Group Denmark rapporterar betydande ekonomiska utmaningar. De utesluter inte högre abonnemangspriser, särskilt för sportpaketen.

Tjänsterna har redan höjt priserna flera gånger

Jeppe Gustafsson/shutterstock.com

Sedan 2023 har internationella tjänster höjt priserna upprepade gånger. Flera har dessutom infört reklamabonnemang för att minska prispressen.

Streamingmarknaden pressas från flera håll

TV
Proxima Studio / Shutterstock

Internationella analyser visar att branschen pressas av ökade kostnader, fallande abonnenttal och tuff konkurrens. Det lämnar lite utrymme för ytterligare ekonomiska tab.

Konsumenterna reagerar med uppsägningar och byte

rafapress / Shutterstock.com

Många väljer bort dyra tjänster eller abonnerar endast under stora sportevenemang. Branschen fruktar fler uppsägningar vid nya prishöjningar.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Förbudet kan bli starten på en större omställning

Inside Creative House/shutterstock.com

Om intäktsmodellerna förändras permanent kan streamingtjänster tvingas tänka om kring pris, innehåll och annonsering. Det kan påverka hela den svenska marknaden framöver.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annons