Följ oss här

AI

Du har aldrig träffat dem: för att de inte finns

Du har kanske pratat med dem, litat på dem – till och med känt något. Men de existerar inte. Här är 10 sätt AI lurar dig att tro det.

Publicerad

d.

Foto: antstang / Shutterstock.com

De ser verkliga ut. De låter trovärdiga. De svarar som människor. Men personen du kommunicerar med finns inte. AI-genererade relationer har blivit så övertygande att vi skapar känslor för något som inte existerar.

Här är 10 sätt du kan bli lurad att tro att du känner någon – som aldrig funnits.

1. AI-skapade profilbilder

Foto: Ground Picture / Shutterstock.com

Ansiktena är konstruerade digitalt och används i allt från nätdejting till bedrägeri och reklam.

2. Känslosamma chattbotar

Foto: Thapana_Studio / Shutterstock.com

AI kan skriva tröstande, lyssnande och vänliga svar. Det känns äkta – men är bara kod.

3. Falska dejtingprofiler

Foto: Skorzewiak / Shutterstock.com

Någon kan ha matchat med dig – men både bild och meddelanden är skapade av ett AI-program.

4. Digitala influencers

Foto: RoBird / Shutterstock.com

De har följare, sponsorer och personlighet – men är helt påhittade. Företag skapar dem med AI för att nå målgrupper.

5. Deepfake-röster och -videor

Foto: ImageFlow / Shutterstock.com

Du ser ett ansikte och hör en röst – men inget av det är äkta. Personen bakom finns inte.

6. Kommentarer från AI i diskussionstrådar

Foto: Mashka / Shutterstock.com

Många inlägg och svar är skrivna av AI för att påverka samtal eller skapa illusionen av konsensus.

7. Virtuella vänner och partners

Foto: Nicoleta Ionescu / Shutterstock.com

Appar erbjuder relationer med AI som svarar som en vän eller partner – men det finns ingen verklig person bakom.

8. Kundtjänst som låtsas vara människa

Foto: Elena Sharipova / Shutterstock.com

Du tror du pratar med en person – men det är en språkmodell designad för att verka empatisk.

9. Påhittade experter och citat

Foto: Yta23 / Shutterstock.com

Personer med namn, titel och bild som verkar trovärdiga – men är skapade för att ge auktoritet till ett budskap.

10. Virtuella kollegor eller tränare

Foto: PeopleImages.com – Yuri A / Shutterstock.com

Företag använder AI-avatarer för att guida, träna eller supporta dig – och du märker knappt att de inte är människor.

Annons