Bilar
10 frågor bilförsäljare hoppas att du aldrig ställer
Säljare älskar okunniga kunder. Men med de här 10 frågorna vänder du spelet – och kan spara tiotusentals kronor.

Du kanske tror att du har kontroll när du ska köpa bil – men säljaren har redan spelplanen klar. Det finns vissa frågor de allra helst slipper, för de avslöjar vad bilen egentligen kostar, vad som döljs i smått och hur du undviker att bli lurad.
Här är 10 saker de hoppas du aldrig frågar om – men som du absolut borde.
Vad kostade bilen er att köpa in?

Genom att fråga efter bilens inköpspris eller vad återförsäljaren betalat till importören, sätter du press på deras marginal. Det är ett effektivt sätt att förhandla – och något som säljare helst undviker att prata om.
Vad är bilens faktiska andrahandsvärde om 3 år?

Istället för att bara prata om månadspris, bör du fråga vad bilen är värd om några år. Många tappar upp till halva värdet – och det vill säljarna helst inte diskutera.
Har bilen varit demo, visningsbil eller haft tidigare ägare?

En bil som säljs som ny kan i praktiken ha körts mycket – som provbil eller stått i showroom länge. Det kan påverka garantin och slitage, men om du inte frågar får du kanske aldrig veta det.
Vad är totalkostnaden – inklusive räntor och avgifter?

Fokusera inte bara på månadsbeloppet. Be om ett totalpris som inkluderar alla extra kostnader: uppläggningsavgifter, räntor, leverans, försäkringar. Då får du hela bilden.
Finns det kända fel eller återkallelser på den här modellen?

Alla modeller har sina svagheter, men det är inget en säljare gärna tar upp självmant. Frågar du däremot, måste de svara – eller ljuga. Och det kan du lätt kontrollera själv.
Tillverkas den här modellen fortfarande?

Om bilen är på väg ut från produktion kan andrahandsvärdet falla snabbt. Säljare kan pusha för utgående modeller – men glömmer att nämna att en ny version snart kommer.
Vad täcker garantin – och vad täcker den inte?

Garantier låter trygga. Men fråga exakt: Täcker den skärmfel? Elektronik? Rost? Du blir ofta förvånad över hur lite som egentligen ingår.
Vad händer om jag vill avsluta avtalet i förtid?

Leasing, finans eller serviceavtal låter flexibla – tills du vill hoppa av. Då kommer extraavgifterna. Ta reda på det innan du skriver på.
Vad är den faktiska leveranstiden – och är den bekräftad?

Leveranstider skjuts ofta upp – särskilt i tider med brist på bilar. Be om skriftlig bekräftelse så du inte fastnar i månaders väntan utan garantier.
Finns det kampanjer eller rabatter ni inte nämnt?

Ofta finns interna kampanjer som inte kommuniceras: lojalitetsbonus, tillbehörspaket, extra rabatt vid inbyte. Frågar du aldrig – får du dem aldrig heller.