Bilar
10 bilmodeller som borde sälja: men som ingen verkar vilja ha
De har design, teknik och priset på plats – men ingen vill ha dem.
Här är 10 bilar som borde toppa listorna, men som fortfarande inte gör det.

Vissa bilar har allt: snygg design, smart teknik, bra pris och goda köregenskaper. Ändå står de och samlar damm hos återförsäljarna.
Här är 10 modeller som förtjänar betydligt mer uppmärksamhet – men som 2025 års bilköpare helt enkelt ignorerar.
1. Mazda6

Mazda6 är en körglad, bekväm och välbyggd sedan som länge hyllats av experter. Men trots sin elegans har den fallit offer för SUV-vågen. De flesta kunder verkar inte längre efterfråga traditionella sedaner – oavsett kvalitet.
2. Honda Accord (Europa)

I USA är Accord en institution – i Europa knappt synlig. Trots avancerade hybridsystem och rymlig komfort är den osynlig på marknaden. Bristande marknadsföring och SUV-dominans är troliga bovar i dramat.
3. Kia Stinger

En sportig bakhjulsdriven bil med kraftfull V6 och premiuminredning – som ingen köper. Stinger är älskad av entusiaster men okänd för massorna. Många förknippar fortfarande Kia med budget, inte med körglädje.
4. Ford Mondeo

Mondeo var en gång kung i tjänstebilssegmentet. Trots hybridversioner och goda uppdateringar har den glidit ur tiden. Fords eget fokus på SUV och pickup samt bilköparnas vanor har knuffat modellen ut i kylan.
5. Volkswagen Arteon

Med sin lyxiga silhuett och breda kaross är Arteon en udda men snygg modell. Den faller dock mellan stolarna – dyrare än en Passat men inte exklusiv nog för att konkurrera med Audi. Resultatet: låga försäljningssiffror.
6. Peugeot 508

508 har ett djärvt designspråk och sportig profil, men trots detta väljer många hellre högbyggda SUV:ar. Franskt bilmärke, låg markfrigång och gamla fördomar gör att modellen förblir underskattad.
7. Skoda Superb

Superb har plats som en lyxlimousin och teknik från Volkswagen-koncernen – men får ändå inte den uppmärksamhet den förtjänar. Statusjakt och SUV-hype gör att många missar hur mycket bil man får för pengarna här.
8. Hyundai Ioniq (ursprungliga modellen)

Ioniq var tidigt ute med hybrid, laddhybrid och eldrift – men aldrig en storsäljare. Designen var diskret, och konkurrenterna hann ikapp innan modellen fick ett större genomslag.
9. Toyota Mirai

Mirai kör på vätgas – tyst, avancerat och framtidsvänligt. Men utan en fungerande tankningsinfrastruktur förblir den ett tekniskt mästerverk utan marknad. Tekniken fungerar – världen gör det inte än.
10. Opel Insignia

Insignia fick nytt liv med sportigare linjer och uppdaterad teknik, men kunde inte ta tillbaka sin plats i tjänstebilssegmentet. SUV:ar och en svagare varumärkesprofil gjorde att modellen försvann i mängden.