Sociala medier
Facebooks största kris hittills – nu erkänner Meta problemen
Meta medger nu öppet att Facebooks flöde svämmar över av spam, klickbeten och AI-skräp. En omfattande upprensning är på gång.

Meta: Vi ska rensa bort spam och irrelevant innehåll
Efter månader av rykten bekräftar Meta att Facebook har allvarliga problem i användarnas flöden. I en ny uppdatering skriver företaget att de nu ska börja slå hårt mot skapare som publicerar inlägg med långa, distraherande eller irrelevanta bildtexter. Dessa konton kommer få mindre spridning och förlorar också möjligheten att tjäna pengar på sitt innehåll.
LÄS OCKSÅ: Gmail erbjuder ny funktion för dig som vill slippa nyhetsbrev
Facebook trappar upp kampen mot samordnade spamnätverk
Meta berättar också att de ska vidta ”mer aggressiva” åtgärder mot nätverk som skapar falskt engagemang. Det innebär att kommentarer från dessa konton blir mindre synliga och att Facebook-sidor som bara är till för att driva upp räckvidd kan tas bort helt.
Samtidigt testar plattformen en ny funktion där användare anonymt kan rösta ned kommentarer de anser vara ointressanta eller missvisande, det skriver sajten Trend.
LÄS OCKSÅ: Nej, du kan inte spegla din iPhone i Sverige – tack, EU
Målet: Göra Facebook attraktivt för unga vuxna igen
Satsningen kommer i en tid när Meta försöker vinna tillbaka unga användare. Ett steg är att återinföra en flik för vänners innehåll, något Mark Zuckerberg beskriver som en återgång till ”det ursprungliga Facebook”.
Trots det nämns inget om ett av de största nya problemen: det ständigt växande AI-bruset.
AI-skräp översvämmar Facebook – utan tydlig lösning
Som dokumenterat av 404 Media fylls Facebook allt mer av AI-genererade, ofta bisarra bilder – som den ökända ”Räkor-Jesus” – skapade enbart för att driva engagemang. Forskning visar dessutom att Facebooks egen algoritm ofta hjälper till att sprida dessa inlägg.
Utöver detta har flödet invaderats av konton som lägger upp gamla Reddit-inlägg och återvunna kändisnyheter som få användare egentligen bryr sig om.
”Skriv Amen” – engagement-bete lever vidare
Trots Metas nya offensiv verkar det klassiska engagement-betet leva kvar: inlägg som ber användare kommentera ”Amen” eller lösa enkla mattetal för att skapa interaktion. Även om dessa inlägg kan verka harmlösa, är de knappast något de flesta vill se i sitt flöde.
LÄS OCKSÅ: Gmail-användare varnas: Ny bluffmejl tar sig förbi Googles skydd
Meta vill lyfta riktiga skapare – men utmaningen är stor
Meta påpekar att de också vill främja skapare som levererar eget, kvalitativt innehåll. De lovar att slå ner på konton som stjäl andras material. Men i en tid där det är betydligt enklare att producera AI-skräp än att skapa riktigt bra innehåll, kan det dröja länge innan Facebook återfår kvaliteten i användarnas flöden.