Följ oss här

Sociala medier

Meta tjänar miljarder på bluffannonser – rapport avslöjar enorma summor

Meta drar in miljarder varje år på annonser som marknadsför bedrägerier och olagliga produkter på Facebook, Instagram och WhatsApp, enligt en ny granskning från Reuters. Interna dokument visar att så mycket som tio procent av företagets intäkter kan komma från bluffannonser – motsvarande runt 16 miljarder dollar.

Publicerad

d.

Meta Zuckerberg

Algi Febri Sugita / Shutterstock

Annonser som lurar användare

Rapporten pekar på att bedragare utnyttjar Metas annonsverktyg för att sprida falska investeringar, olagliga kasinon och förbjudna medicinska produkter. Enligt Metas egna forskare kan deras appar ha varit inblandade i en tredjedel av alla lyckade bedrägerier i USA, enligt Engadget

Systemet tillåter upprepade övertramp

Reuters beskriver hur Metas interna rutiner gjort det svårt för bolaget att stoppa problemet. Mindre annonsörer som ertappas med ekonomiska bedrägerier får fortsätta tills de flaggats minst åtta gånger. Storkunder med stora reklambudgetar har enligt uppgifterna fått över 500 varningar utan att stängas av.

Pengar före ansvar

Att stoppa bluffannonser riskerar att slå direkt mot Metas vinster. I ett exempel ska fyra borttagna kampanjer ha gett bolaget 67 miljoner dollar i intäkter. Reuters rapporterar att chefer internt fått instruktioner att undvika åtgärder som kan kosta bolaget mer än 0,15 procent av den totala årsomsättningen.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Meta tonar ner siffrorna

I ett svar till Reuters kallade Meta uppskattningen på tio procent ”grov och överdriven”, men presenterade ingen alternativ siffra. Bolagets talesperson Andy Stone säger att Meta under de senaste 18 månaderna har minskat användarrapporter om bluffannonser globalt med 58 procent och tagit bort över 134 miljoner falska annonsinlägg under 2025.

Frågan om ansvar kvarstår

Trots dessa siffror väcker rapporten nya frågor om hur långt Meta verkligen är villigt att gå för att skydda användare – när kampen mot bluffannonser också är en kamp mot den egna vinsten.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons