Sociala medier
Meta tjänar miljarder på bluffannonser – rapport avslöjar enorma summor
Meta drar in miljarder varje år på annonser som marknadsför bedrägerier och olagliga produkter på Facebook, Instagram och WhatsApp, enligt en ny granskning från Reuters. Interna dokument visar att så mycket som tio procent av företagets intäkter kan komma från bluffannonser – motsvarande runt 16 miljarder dollar.

Algi Febri Sugita / Shutterstock
Annonser som lurar användare
Rapporten pekar på att bedragare utnyttjar Metas annonsverktyg för att sprida falska investeringar, olagliga kasinon och förbjudna medicinska produkter. Enligt Metas egna forskare kan deras appar ha varit inblandade i en tredjedel av alla lyckade bedrägerier i USA, enligt Engadget.
Systemet tillåter upprepade övertramp
Reuters beskriver hur Metas interna rutiner gjort det svårt för bolaget att stoppa problemet. Mindre annonsörer som ertappas med ekonomiska bedrägerier får fortsätta tills de flaggats minst åtta gånger. Storkunder med stora reklambudgetar har enligt uppgifterna fått över 500 varningar utan att stängas av.
Pengar före ansvar
Att stoppa bluffannonser riskerar att slå direkt mot Metas vinster. I ett exempel ska fyra borttagna kampanjer ha gett bolaget 67 miljoner dollar i intäkter. Reuters rapporterar att chefer internt fått instruktioner att undvika åtgärder som kan kosta bolaget mer än 0,15 procent av den totala årsomsättningen.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Meta tonar ner siffrorna
I ett svar till Reuters kallade Meta uppskattningen på tio procent ”grov och överdriven”, men presenterade ingen alternativ siffra. Bolagets talesperson Andy Stone säger att Meta under de senaste 18 månaderna har minskat användarrapporter om bluffannonser globalt med 58 procent och tagit bort över 134 miljoner falska annonsinlägg under 2025.
Frågan om ansvar kvarstår
Trots dessa siffror väcker rapporten nya frågor om hur långt Meta verkligen är villigt att gå för att skydda användare – när kampen mot bluffannonser också är en kamp mot den egna vinsten.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
