Bilar
Toyota tar farväl av el, bensin och diesel – satsar på en helt ny väg
Medan konkurrenterna satsar allt på eldrift går tillverkaren sin egen väg. Nu tar de ett djärvt steg mot en helt annan framtidsteknik.

Shutterstock.com
Medan hela bilvärlden tävlar om att elektrifiera framtiden väljer en välkänd asiatisk biltillverkare en helt annan riktning.
I stället för att satsa allt på elbilar lägger Hyundai stora resurser på en teknik som många redan dömt ut.
Projektet markerar en strategisk vändpunkt - och kan förändra hur vi ser på framtidens transporter.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
För första gången på flera decennier bygger företaget en fabrik som varken ska tillverka förbränningsmotorer eller batterier - utan något helt annat.
Det rapporterar Autobahn.
Hyundai satsar på vätgas
Det är den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai som nu investerar tungt i vätgas.
I industristaden Ulsan i Sydkorea uppförs just nu en enorm anläggning helt dedikerad till produktion av bränsleceller som drivs med vätgas.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Investeringen uppgår till cirka 700 miljoner euro, och fabriken beräknas stå klar år 2027.
När produktionen är i full gång ska anläggningen kunna leverera upp till 30 000 bränsleceller per år - avsedda för allt från personbilar och bussar till lastbilar, fartyg och entreprenadmaskiner.
Fabriken byggs på samma plats där Hyundai tidigare tillverkade förbränningsmotorer - en symboliskt laddad plats där gårdagens teknik nu får ge plats åt framtidens.
Vätgas som grön drivkraft
Koncernchefen Jaehoon Chang beskriver satsningen som ett avgörande strategiskt vägval. Han framhåller att vätgas ska vara en central del av Hyundais långsiktiga hållbarhetsstrategi.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Bränslecellerna genererar elektricitet genom att låta vätgas reagera med syre - och den enda restprodukten är vattenånga.
Parallellt utvecklar Hyundai egna elektrolysörer för att framställa vätgas ur vatten. Målet är en helt självförsörjande och klimatneutral produktionskedja baserad på grön energi.
En ny era för bilindustrin
Fabriken, som blir en del av Hyundais vätgasdivision HTWO, kommer att omfatta över 43 000 kvadratmeter.
Att den byggs på ett tidigare motorfabriksområde understryker övergången från fossila bränslen till ren energi.
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
Hyundai följer därmed i Toyotas fotspår – märket som länge varit pionjär inom vätgasdrift – men siktar på att ta ledningen genom högre produktionsvolymer och lägre kostnader.
Även kinesiska tillverkare som BYD och Geely har gett sig in i vätgaskapplöpningen - ett tecken på att tekniken åter är på väg in i rampljuset.
Den fjärde vägen
Hyundai beskriver sin strategi som 'den fjärde vägen' - ett alternativ till bensin, diesel och traditionell eldrift, där vätgas och el kombineras.
Målet är att skapa en ny typ av mobilitet som är både utsläppsfri och energieffektiv.
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare
Till år 2030 siktar Hyundai på att bli världsledande inom vätgasteknologi.
Om detta markerar början på en ny epok för bilindustrin - det får framtiden utvisa.
