Elbilar
Många elbilsägare får en ’dum’ extraräkning: Upp till 3.000 kronor
Allt fler elbilsägare upptäcker nu att deras laddabonnemang kostar betydligt mer än de trodde.

shutterstock.com
Framgång för nyregistrerade bilar i Danmark under september 2025
Antalet nyregistrerade bilar i Danmark ökade under september 2025.
Enligt Mobility Denmark registrerades totalt 17.702 nya bilar under månaden – en ökning med 13,8 procent jämfört med året innan.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Det är framför allt elbilarna som driver utvecklingen. I september stod de för 12.992 nyregistreringar, vilket motsvarar en marknadsandel på 73,4 procent.
Många betalar för mycket för laddningen
Samtidigt som elbilarna fortsätter att ta mark visar det sig att många danska elbilsägare betalar onödigt mycket för att hålla bilen rullande.
Anledningen är att de har all-inclusive-abonnemang för laddning som inte alls motsvarar deras faktiska förbrukning - något som i praktiken kan innebära en extra kostnad på upp till 3 000 danska kronor per år.
"Många elbilsägare med all-inclusive-avtal betalar för kilometer de aldrig kör," säger Jacob Stahl Otte, vd för Drivkraft Danmark.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
"Det är ett högt pris för en bekvämlighet som dessutom binder dem till en enda leverantör. Vi vill se en marknad där konsumenterna har verklig frihet att välja den lösning som passar deras behov bäst."
Svårt att överblicka kostnaden
Nya beräkningar visar att en genomsnittlig dansk elbilsförare, som kör omkring 16.500 kilometer per år, kan spara upp till 3.000 kronor årligen genom att säga upp sitt all-inclusive-abonnemang - även om cirka 30 procent av laddningen sker utanför hemmet.
Om endast 10 procent av laddningen sker på offentliga platser och resten hemma, kan besparingen överstiga 4.000 kronor per år.
Redan 2023 konstaterade Konkurrencerådet att den så kallade bundlingen - där abonnemang för hem- och snabbladdning säljs i ett paket - gör det svårt för konsumenterna att förstå vad de faktiskt betalar för.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
"Tyvärr ser vi att allt fler laddoperatörer erbjuder all-inclusive-paket som kombinerar hem- och publika laddningar. Det låter smidigt, men i praktiken snedvrider det konkurrensen och leder till att många betalar för mycket," säger Jacob Stahl Otte.
Även en grön aspekt
Sedan Konkurrencerådets rapport publicerades har försäljningen av elbilar exploderat - med över 80.000 nya privata elbilar bara det senaste året. Problemet har därmed vuxit snabbt.
Drivkraft Danmark lanserar nu en informationskampanj som ska hjälpa elbilsägare att få bättre koll på sin ladeekonomi. Och det handlar inte bara om priset:
"Många elbilsägare upplever frustration när de måste köa vid laddstationerna under semestrar och helger, eftersom alla laddar på samma ställen vid samma tid. Det är en direkt följd av att all-inclusive-avtal binder folk till specifika leverantörer," säger Jacob Stahl Otte.
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
"Det finns faktiskt också en grön aspekt. Med ett fastprisavtal försvinner mycket av incitamentet att ladda när elen är som billigast och mest klimatsmart - eftersom priset ändå är detsamma. Det är dåligt både för den gröna omställningen och för elnätet."
Drivkraft Danmark uppmanar därför elbilsägare att tänka en extra gång innan de väljer ett all-inclusive-abonnemang - eller att överväga att byta till en förbrukningsbaserad lösning. Det skulle ge större frihet, lägre kostnader och ett grönare fotavtryck.
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare
