Bilar
De 8 minst ekonomiska bilarna någonsin – där drömmen kostade dyrt
Krakenimages.com / Shutterstock.com
1. Hummer H1 (1992)

Symbolen för 90-talets överflöd. En civil version av ett militärfordon som förbrukade över 2 liter diesel per mil. Ett tecken på styrka – men också på total bensinslöseri.
2. Bugatti Veyron (2005)

Teknisk perfektion möter ekonomisk galenskap. Veyron hade en 8-liters W16-motor och kunde tömma tanken på 12 minuter vid full fart. Varje resa kostade som en weekendresa till Rom.
3. Lamborghini LM002 (1986)

Den första lyx-SUV:en, långt före trenden. Tolvcylindrig motor, fyra ton och en förbrukning på cirka 3 km per liter. Ett mästerverk i ineffektivitet.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
4. Rolls-Royce Phantom (2003)

Ingen bil kör så tyst – eller så dyrt. Den 6,75-liters V12-motorn levererar kraft och elegans, men bränslenotan kunde finansiera en liten elbil varje månad.
5. Dodge Ram SRT-10 (2004)

En pickup med Viper-motor. 8,3 liter och 500 hästkrafter. Den var snabbare än många sportbilar – och betydligt törstigare.
6. Bentley Mulsanne (2010)

Ett rullande palats med över 500 hästkrafter och 2,7 ton vikt. Mulsanne kombinerade lyx med ett bränslebehov som fick miljöaktivister att gråta.
7. Chevrolet Suburban (1990-talet)

En amerikansk ikon och familjebil – men också en enorm bensinslukare. I stadstrafik var 4–5 km per liter normalt. Komforten var enorm, men tanken alltid tom.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
8. Ferrari Enzo (2002)

Uppkallad efter mannen själv och byggd utan kompromisser. 6-liters V12, 660 hästkrafter och en förbrukning på 3,4 km per liter. Vacker, brutal – och fullständigt likgiltig inför kostnaden.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
