Följ oss här

Elbilar

Smart elbilstrick är ett minne blott – snart regleras batterierna

EU förbereder nya krav som förändrar hur elbilsbatterier ska övervakas och spåras, och det påverkar både tillverkare och bilägare.

Publicerad

d.

Elbil batteri

Shutterstock

Snart blir det betydligt enklare för både köpare och säljare att veta vad ett elbilsbatteri faktiskt innehåller

En ny EU-förordning ska skapa större öppenhet och trygghet på elbilsmarknaden - särskilt när det gäller begagnade bilar, där batteriets skick länge varit svårt att bedöma.

Det rapporterar sonline.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

EU inför digitalt batteripass

Från den 18 februari 2027 blir ett digitalt batteripass obligatoriskt för alla batterier med en kapacitet på över 2 kilowattimmar.

Syftet är att säkerställa att alla energilagringsenheter - från elbilar till elsparkcyklar - följer gemensamma standarder för miljö, säkerhet och spårbarhet.

Läs också: Har du fått den här varningen i Gmail? Klicka aldrig på den

Passet ska innehålla information om batteriets tillverkning, sammansättning, återvinningsbarhet och servicehistorik.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

På så sätt får både bilägare, verkstäder och myndigheter en tydlig bild av batteriets ursprung och tekniska status.

All information direkt i mobile

När reglerna börjar gälla kommer en enkel QR-kod att ge tillgång till all information om batteriet.

Koden fungerar som ett digitalt ID som visar livslängd, prestanda och miljöpåverkan – direkt i mobilen.

Syftet är att öka förtroendet på andrahandsmarknaden, där osäkerhet kring batterikvalitet länge har varit ett problem.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Enligt maskiningenjören och bilhandlaren Gergely Máté är initiativet ett viktigt steg för att stärka konsumenternas trygghet.

"När en bil får en ny ägare är det avgörande att köparen har tillgång till korrekta uppgifter om batteriets skick. Det ger en mer realistisk bild av bilens värde och säkerhet", säger han.

Han påpekar samtidigt att en teknisk kontroll hos en auktoriserad verkstad fortfarande bör ingå i köpprocessen.

Gäller även mindre fordon

Reglerna omfattar inte bara elbilar, utan även elcyklar, elsparkcyklar och andra elektriska fordon med större batterier.

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Det är en del av EU:s arbete för att främja en mer hållbar och cirkulär ekonomi.

Från 2027 införs dessutom krav på att minst 90 procent av kobolt och nickel samt 50 procent av litium från uttjänta batterier ska återvinnas.

Dessa mål kommer att skärpas successivt under de kommande åren.

Med det digitala batteripasset får framtidens elbilsköpare en tydligare och mer tillförlitlig bild av bilens viktigaste - och dyraste - komponent.

Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare

Läs också: Bilister får vänja sig vid ett fjärde ljus i trafiksignalen: Det här betyder det blå ljuset

Annons