Följ oss här

Nyheter

AOL säljs igen – till reapris: Italienska Bending Spoons tar över

AOL, en gång värderat till 100 miljarder dollar, säljs nu för småpengar i jämförelse. Den italienska techjätten Bending Spoons uppges ta över det klassiska internetnamnet för bara 1,4 miljarder dollar – motsvarande cirka 13,2 miljarder kronor.

Publicerad

d.

AOL

II.studio / Shutterstock

Från nätpionjär till utförsäljning

AOL var en av internets giganter under 1990- och 2000-talets början. Företaget dominerade den amerikanska marknaden med sina bredbandstjänster och e-postlösningar, men tappade snabbt mark när snabbare och mer flexibla konkurrenter tog över.

Nu rapporterar Reuters att den nuvarande ägaren Yahoo är redo att sälja AOL till Bending Spoons – samma företag som tidigare köpte upp flera klassiska digitala varumärken.

Italiensk techjätte med smak för gamla ikoner

Bending Spoons, baserat i Milano, har gjort sig ett namn genom att ta över och återlansera kända men insomnade digitala tjänster. Företaget köpte bland annat upp videoplattformen Vimeo i fjol för 1,38 miljarder dollar – en affär som enligt bedömare blev oväntat framgångsrik.

Med köpet av AOL tar Bending Spoons ännu ett steg i sin strategi att samla välkända men underutnyttjade internetvarumärken. Företaget uppges ha över 300 miljoner aktiva användare varje månad, och AOL:s kundbas kommer ge ytterligare ett lyft.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Ett kap i historiska mått

Att AOL nu säljs för drygt en procent av sitt forna värde är symboliskt för hur snabbt internetlandskapet förändras. Från att en gång ha definierat hur människor kopplade upp sig mot nätet, till att nu byta ägare för en bråkdel av priset – historien om AOL är en påminnelse om hur snabbt teknikens toppar kan bli gårdagens nyheter.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons