AI
Musk rensar i xAI: 500 anställda får sparken när Grok byggs om
xAI genomför en stor omstrukturering och skiftar fokus från generalister till specialistroller. Över 500 personer som arbetat med att träna chatboten Grok har blivit av med sina jobb – en tydlig signal om att Elon Musk vill styra företaget i en ny riktning.

Foto: miss.cabul / Shutterstock.com
Från massiva team till nischad expertis
xAI:s annoteringsteam, som på kort tid växt till över 1 500 personer, har varit avgörande för att bygga Grok. Deras arbete har bestått i att strukturera data som chatboten använder för att förstå och svara på frågor. Men i veckan kom beskedet: mer än 500 generalister mister sina jobb, skriver TechSpot.
Enligt ett internt mejl, som Business Insider tagit del av, vill bolaget i stället satsa på ”specialist-tutorer” inom områden som programmering, naturvetenskap, finans, juridik och medier. Generalistrollerna – där man arbetat brett med text, ljud och video – har i princip försvunnit över en natt.
Avsked på distans och stängda konton
Även om xAI lovar att hedra kontrakten fram till slutdatum, fick de berörda inte ens en arbetsdag till. Tillgången till system och Slack-kanaler stängdes ner omedelbart. Annoteringsteamets största kanal krympte snabbt till drygt 1 000 medlemmar, och antalet minskade under hela fredagen.
En talesperson för xAI hänvisade till ett inlägg på X, där företaget meddelade att man vill bygga ut specialistgruppen tiofaldigt och nu söker nya medarbetare.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Tester som avgjorde framtiden
Veckan innan nedskärningarna var turbulent. Seniora chefer, inklusive den tidigare teamledaren, fick sina Slack-konton avstängda. Därefter kallades anställda till enskilda möten och uppmanades att genomföra en rad tester – på bara några timmars varsel.
Proven sträckte sig från klassiska ämnen som vetenskap, programmering och ekonomi, till mer udda kategorier kopplade till Groks säkerhet, personlighet och beteende i internetkultur. Andra tester fokuserade på att hitta svagheter i chatboten och hantera multimediainnehåll.
Över 200 anställda markerade att de sett meddelandet genom en emoji. Men flera uttryckte ilska över tidspressen. ”Att göra detta efter arbetstid är rätt skumt,” skrev en medarbetare innan även dennes konto stängdes ner.
Ny chef styr om verksamheten
Ledningen för annoteringsgruppen ligger nu hos Diego Pasini, som började på xAI i januari. Han instruerade personalen att genomföra minst ett test före fredag morgon. Vissa prov hölls på plattformen CodeSignal, andra distribuerades via Google Forms.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Pasini har inte kommenterat frågan offentligt, och det är ännu oklart hur många av de uppsagda generalisterna som ska ersättas med nya specialister.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser