Följ oss här

Elbilar

Dessa bilmärken satsar allt på elbilar: men vissa riskerar att förlora stort

Elbilsracet är igång – men några av dessa bilmärken riskerar att förlora stort.

Publicerad

d.

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Bilvärlden blir snabbt elektrisk, och flera märken investerar tungt i omställningen. Men det finns risker. För varje framgångsrik lansering står märken, som riskerar tekniska problem, tuff konkurrens och tappa sitt DNA.

Här är 10 bilmärken som 2025 går all in på el – och vad som hotar deras satsning.

Volkswagen

Foto: Volkswagen

ID-serien visar VWs elambitioner. Men problem med mjukvara och kvalitet har skadat förtroendet hos många köpare.

Ford

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Mach-E och F-150 Lightning är elbilar i tungviktsklassen. Men förseningar och kostnader riskerar att äta upp vinsten.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Mercedes-Benz

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

EQ-serien siktar på el-lux. Men priset är högt, och många tycker det saknas Mercedes-känsla i de nya modellerna.

Hyundai

Foto: Teddy Leung / Shutterstock.com

IONIQ-serien hyllas för design och teknik. Men korskonkurrens med Kia och oklar varumärkeslojalitet kan bli ett hinder.

Volvo

Foto: Felix Geringswald / Shutterstock.com

Volvo vill vara helt elektriska till 2030. EX30 och XC40 el är succéer, men övergången är ojämn globalt.

Renault

Foto: James Hime / Shutterstock.com

Zoe banade väg, nu bygger Megane E-Tech vidare. Men press från Kina och svagt rykte hotar framtiden.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

BMW

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Vill vara både el och bensin samtidigt. Den dubbla strategin kan förvirra kunder och sänka förtroendet.

Stellantis (Peugeot, Opel, Fiat m.fl.)

Foto: Stellantis Norge

Stora planer, men få unika elmodeller. Många märken i samma koncern skapar identitetsproblem.

Polestar

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Volvos elbilmärke är populärt i Norden. Men aktiekursen faller, och internationell expansion är osäker.

Tesla

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Marknadsledare, men med störst risk: konkurrensen skärps, kvalitetsklagomålen ökar och lönsmarginalerna krymper. Innovationen måste fortsätta leverera.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons