Följ oss här

Bilar

De ser bra ut: men dessa begagnade bilar kan bli en dyr affär

Blank lack och bra pris – men bakom ytan döljer sig kostsamma problem i dessa bilar.

Publicerad

d.

Många begagnade bilar ser fina ut på utsidan, men under ytan döljer sig ofta problem som kan bli dyra att åtgärda. Vanliga fel, dålig elektronik eller slitage som inte syns direkt kan göra drömbilen till ett mardrömsköp.

Här är 10 populära bilmodeller som du bör tänka efter en extra gång innan du slår till.

BMW 5-serie (E60 och F10)

Foto: BMW

Snygg och bekväm, men ofta problem med motorstyrning, automatlådor och elektronik. Reparationer kräver ofta specialverkstad.

Peugeot 308 (före 2015)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Modern design men tekniska problem med turbofel, koppling och elsystem är vanliga vid hög mätarestånd.

Läs också: Google tvingas betala miljarder till Android-användare

Renault Laguna III

Foto: Ivan Kurmyshov / Shutterstock.com

Mycket utrustning och fin komfort, men sårbart elsystem och krångel med hjulupphängning gör den dyr att äga.

Audi A6 (C6)

Foto: RoClickMag / Shutterstock.com

Premiumkänsla och kraft – men känd för dyra fel i motor och växellåda. Elektroniska fel dyker ofta upp efter 20 000 mil.

Volkswagen Touran (före 2016)

Foto: alexfan32 / Shutterstock.com

Familjefavorit, men känd för problem med DSG-lådan och partikelfiltret. Många exemplar har körts hårt.

Citroën C5

Foto: Citroën

Mjuk gång och smart fjädring – men när det systemet strular blir det dyrt. Elektronikproblem är också vanligt.

Läs också: Apple arbetar på prototypen av iPhone Fold

Fiat Punto (efter 2010)

Foto: S.Candide / Shutterstock.com

Ser pigg ut i stan, men bjuder ofta på krångel med elsystem och växellåda. Inte så pålitlig som den ser ut.

Opel Zafira B

Foto: Jan Zabrodsky / Shutterstock.com

Praktisk och rymlig, men dieselmotorerna dras ofta med EGR-problem och dyra motorskador.

Skoda Superb (före 2015)

Foto: Mino Surkala / Shutterstock.com

Hög utrustningsnivå men slitage på DSG-låda och koppling är vanliga fel. Tidigare firmabil = hårt körda exemplar.

Ford Focus (1.6 TDCi)

Foto: Tomasz Warszewski / Shutterstock.com

Pålitlig vid första intrycket, men motorversionen har ofta haft turboproblem och EGR-fel.

Läs också: Sony WF-C710N är ett billigt headset med omslutande ljud | Test

Så avslöjar du en dålig begagnad bil

Foto: Pormezz / Shutterstock.com

Kontrollera bilens historik och servicebok. Låt en oberoende verkstad göra test. Se upp för oljeförbrukning, elektronikfel och spår av chiptrim. En fin utsida kan dölja stora problem.

Läs också: TEST: Roborock Saros 10 – elegant och kraftfull städrobot

Annons